Yritysilme ja logo – brändisi visuaalinen identiteetti

Yritysilme ja logo, visuaalinen ilme, brändi-ilme… Logo on tärkeä tunnistettavuuden kulmakivi, mutta saatat tarvita sen ympärille henkilöbrändillesi, palveluillesi tai tuotteillesi myös toimivan ulkoasun – millä nimellä sitä haluatkaan kutsua. Autan sinua kaikessa tässä, tarvittaessa myös tekstisisällön tuottamisessa!


Oletko aloittava yrittäjä uuden ja jännittävän äärellä, vai muutosta kaipaava kokenut konkari?

Joko sinulla on mahtava strategia valmiina ja haluat esitellä sen kohderyhmällesi? Hieno homma – autan sinua mielelläni tästä eteenpäin. Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran, joten tehdään se laadukkaasti ja strategiaasi tukevasti. Yritysilmeet rakennetaan yksilöllisten toiveiden mukaisesti, olen kuitenkin hinnoitellut sinulle muutaman suosituimman paketin. Kerron myös tarkan kuvauksen, mistä kaikesta yritysilmeesi voi koostua. Valikoi pakettisi, tai kysy räätälöity tarjous!

Yhteistyöpaketti
Kattav
a
2350€ + alv

  • Verkkosivut 1-3
  • sivua by injan
  • Graafinen ohjeisto
  • Logo + ikoni
  • Käyntikortti
  • tai 5 somepohjaa

Yritysilme
Medium
1050€ + alv

  • Graafinen ohjeisto
  • Logo + ikoni
  • Käyntikortti
  • tai 5 somepohjaa

Yritysilme
Sopiva
890€ + alv

  • Graafinen ohjeisto
  • Logo + ikoni

Yritysilme
Kompakti
700€ + alv

  • Brändivärit
  • Logo + ikoni

Tutustu eanamedian yritysilmepakettien sisältöön tarkemmin.

Graafiseen ohjeistoon kootaan yrityksesi visuaalisen ilmeen linjaukset sekä ohjeet eri elementtien, kuten logon, typografian (tekstin) ja värien käytöstä. Ohjeisto toimii työkaluna ilmeen soveltamiseen ja se voidaan toimittaa esimerkiksi verkkosivujesi tekijöille tai muille toimijoille – ja toki voit hyödyntää ohjeistoa itsekin. Ohjeisto on yrityksen tarpeista riippuen 3-8-sivuinen ja toimitetaan verkkoluettavassa pdf-muodossa. Ohjeisto kootaan visuaalisesti kauniisti uuden yritysilmeesi fontteja ja värejä hyödyntäen.

Paketissa oleva hinta on laskettu 3-5 värin ja 1-3 fontin yhdistelmiin, mikäli toiveissa on suurempi kokonaisuus, pyydä tähän erillinen tarjous.

Otan elementtivalinnoissa huomioon yhdenvertaisuuden ja visuaalisen saavutettavuuden, jotta sisältösi tavoittaisi ohjeillani myös heikkonäköisemmät. Esimerkiksi vaikealukuiset fontit eivät paranna uskottavuuttasi – päinvastoin!

Brändivärit ovat osa graafista ohjeistoa, mutta haluan tarjota ne myös erillisenä palveluna sillä värit ovat mieleenpainuvan logon lisäksi tärkein osa yrityksesi ulkoasua. Värit ovat sanatonta, mutta sitäkin tärkeämpää viestintää. Väreille tehdään (kuten graafiseen ohjeistukseenkin) huolellinen kontrasti- ja saavutettavuustarkistus, jotta väriyhdistelmät eivät ota silmiin ja sopivat myös värisokeille. Ohjeisto on toiveistasi riippuen 2-3 sivuinen ja toimitetaan verkkoluettavassa pdf-muodossa. Ohjeisto sisältää kaikki tarvittavat koodit, yksilöllisesti suunnittelun moodboardin sekä sanalliset ohjeet, kuinka värejä tulee yhdistellä.

Paketissa oleva hinta on laskettu 3-5 värin yhdistelmiin, mikäli toiveissa on suurempi kokonaisuus, pyydä tähän erillinen tarjous.

Otan värivalinnoissa huomioon yhdenvertaisuuden ja visuaalisen saavutettavuuden, jotta sisältösi tavoittaisi ohjeillani myös heikkonäköisemmät. Liiallinen tai vähäinen kontrasti voi johtaa siihen, etteivät kaikki pysty lukemaan sisältöjäsi.

Tarvitsetko kaiken kätevästi samalla tilauksella verkkosivujen kera? Onnistuu. Minulla on tätä varten luotettava ja taitava yhteistyökumppani Inka Raudaskoski Injanilta. Inkan luomien, Kattava-pakettiin kuuluvien WordPress-sivujen laajuus on 1-3 sivua ja autamme tarvittaessa domainin sekä webhotellin valinnassa. Voimme räätälöidä tarvittaessa mukaan lisäsivuja ja laadukkaan hakukoneoptimoinnin.

Tutustu tarkemmin yhteistyöpakettiimme ja Inkan referensseihin injanin sivustolla ja lue eanamedian artikkeli yhteisestä yritystarinastamme!

Sinulla saattaa jo olla tuttu verkkosivutekijä valmiina tai aiot tehdä sivut itse, mutta jos et ole varma, millaisen yritysilmettäsi tukevan ulkoasun haluat ja miten esimerkiksi värejä kannattaa yhdistellä – graafikon luomat ulkoasusuunnittelut eli layoutit ovat juuri sitä varten.

Voin tehdä lisätilauksesta luomani yritysilmeen mukaisen pelkän etusivun ulkoasusuunnittelun, tai vaikkapa koko sivuston suunnittelun – laajimmillaan olen tehnyt verkkosivujen ulkoasumuutosta varten 12 sivun layoutit.

Layoutini ovat käytettävissäni olevan sisällön mukaisesti mahdollisimman realistisia ja selkeitä, sekä helposti toteutettavissa olevia. Layoutit suunnitellaan vain pöytäkonenäkymään, lopullinen toteutus ja mobiilin optimointi on verkkosivujen toteuttajan vastuulla käytettävissä olevien resurssien mukaisesti.

Hintaa ja aika-arviota varten tarvitsen mahdollisimman tarkan tiedon siitä mitä toivotaan. Kysy tästä siis erillinen tarjous.

Otan myös layoutien suunnittelussa huomioon yhdenvertaisuuden ja visuaalisen saavutettavuuden, jotta sisältösi tavoittaisi myös heikkonäköisemmät.

Kuten jo alussa mainitsin, logo on yritysilmeesi kulmakivi – hyvin olennainen osa yrityksesi visuaalista identiteettiä. Mikäli sinulla ei ole sitä valmiina, minähän suunnittelen sen. Voin myös tarvittaessa vektoroida olemassaolevan logosi.

Lue kattavat tiedot logosuunnittelusta alempaa.

Kuvitus voi olla vapaamuotoisesti melkein mitä vain. Yleensä yritysilmeeseen yhdistetty kuvitus on kirjaimellisesti kuvioita ja grafiikkaa, jota voi käyttää esimerkiksi verkkosivuillasi ja mainoksissasi. Oma kuvitustyylini on suoralinjainen, näet referensseistäni hieman osviittaa.

Hintaa ja aika-arviota varten tarvitsen mahdollisimman tarkan tiedon siitä mitä toivotaan (esimerkiksi 4 erilaista taustaelementtiä, ikoneita…). Kysy tästä siis erillinen tarjous.

Somepohjat tarkoittavat itse Canvalla muokattavaa somejulkaisupohjaa.

Teen Canvaan valitun yritysilmeen mukaisesti pohjia, joissa on paikkoja teksteille ja kuville, joiden sisältöä voit itse muokata. Fontit ja värit on valittu valmiiksi. Pohjissa voi olla esimerkiksi jotain pientä toistuvaa yritysilmeen mukaista grafiikkaakin. Ajatus on, että samoja pohjia käyttämällä feed näyttää siistiltä ja yhtenäiseltä.

Tämän vaatii sinulta rekisteröitymisen ja tunnukset Canvaan. Pohjat voi tehdä rajoitetumpaan ilmaisversioon tai kuukausimaksulliseen versioon. Canvan, eli www.canva.com, käyttö on melkoisen helppoa ja käyttäjäystävällistä, se on kehitetty sellaiseksi, että kaikki ei-ammattilaisetkin voisivat hyödyntää sitä. Pienen perehtymisen toki vaatii taustalle. Siellä on runsaasti erilaisia valmispohjia joita muokata, mutta ne ovat myös tuhansilla muillakin suomalaisilla yrittäjillä käytössä, tämän vuoksi tarjoan myös näitä ihan yritykselle itselleen räätälöityjä pohjia.

Kun sinulla on tunnukset, pystyn vedostamaan pohjia vedoslinkin avulla ja kun olet pohjiin tyytyväinen, pohjien kopiointi käyttöösi on helposti vain yhden klikkauksen päässä.

Mikäli haluat lisää, tai erilaisia pohjia, kysy tästä erillinen tarjous. Hintaa ja aika-arviota varten tarvitsen mahdollisimman tarkan tiedon siitä mitä toivotaan.

Otan myös somepohjien suunnittelussa huomioon yhdenvertaisuuden ja visuaalisen saavutettavuuden, jotta sisältösi tavoittaisi myös heikkonäköisemmät. Valmispohjissa on tyypillisesti todella pieniä fonttikokoja, hyvin taiteellisia fontteja ja kontrastittomia väriyhdistelmiä. Niin makeita kuin ne jotkut ovatkin, kaikki eivät saa niistä selvää. Pohjat voivat olla persoonallisia myös selkeämmillä elementeillä, epäselvyys ei tuo sisällöllesi mitään lisäarvoa – päinvastoin.

Käyntikortti on ehkä jo joillekuille vanhanaikainen, mutta oikein toimiva muistijälki yrityksesi palveluista silloin kun keskustellaan ja verkostoidutaan kasvotusten – liiketilassasi, vapaalla tai vaikkapa messuilla. Käyntikortti voi olla myös toiselta puolen ajanvarauskortti. Käyntikortti toimitetaan painovalmiina pdf-muodossa.

Voit myös yhdistää tilaukseen jonkun muun painovalmiin taittotyön, esimerkiksi esitteen tai lahjakortin. Hintaa ja aika-arviota varten tarvitsen mahdollisimman tarkan tiedon siitä mitä toivotaan, onko sisältö esimerkiksi asettelua ja käsittelyä vaille valmista vai kuuluuko mahdolliseen projektiin myös sisällön tuottaminen.

Näppämistöstäni irtoaa myös tekoälyvapaata ja tarvittaessa älyvapaatakin kotisivujen tekstisisältöä, myyntitekstejä, yritystarinoita, referenssihaastatteluita, hakukoneystävällisiä blogiartikkeleita tai vaikkapa kolumneja.

Kotisivujen tekstisisältö voi olla esimerkiksi juuri tällaista, mitä luet tällä hetkellä. Palveluiden tai tuotteiden kuvauksia, yrityksen historiaa tai henkilökuvauksia.

Referenssihaastattelut ja yritystarinat toimivat erinomaisen hyvin juurikin edellämainituissa henkilökuvauksissa. On helpompi kertoa itsestään ja osaamisestaan kun joku muu kysyy ja muotoilee vastauksen helppolukuiseksi. Referenssihaastatteluita voi hyödyntää toki myös esimerkiksi yksittäisissä artikkeleissa.

Hakukoneystävällinen blogiteksti sisältää yli 500 sanaa mahdollisesti teettämäsi avainsanatutkimuksen mukaan ja sen tarkoituksena on miellyttää sisällöllään ja sanavalinnoillaan hakukoneita. Tutustun huolellisesti aiheeseen ja teen tekstiä varten huolellisen taustatutkimuksen.

Kolumni irtoaa melkein aiheesta kuin aiheesta ja pohjana ajatustyölle toimii oma näkökulmani. Kolumni ei ole pitkä, mutta sen tarkoituksena on herättää huomiota ja lukijassaan tunteita.

En käytä teksteissäni tekoälyä.

Voin myös tarvittaessa oikolukea jo olemassaolevaa tekstiä.

Lopullinen työn hinta määrittyy työn laajudesta ja sen suorittamisen aika-arviosta. Hintaa ja aika-arviota varten tarvitsen mahdollisimman tarkan tiedon siitä mitä toivotaan ja onko erityisesti blogisisältöä varten vaadittava tieto kuinka helposti saatavilla (esim. aihetta sivuavat lähdeluettelot).

Vinkki erityisesti uusille yrittäjille: tiesitkö jo tätä?

Yritystoimintaasi kehittävät palvelut, kuten markkinointi ja ulkoasun luominen, voivat olla hyväksyttäviä yritystukien käyttökohteita, mikäli toimialueellasi tarjotaan mahdollisuus yritystuen hakemiseen (esimerkiksi Leader). Lisätietoa saat tarvittaessa alueesi yritysneuvojalta.


Logo voidaan suunnitella osaksi yritysilmettä, tai ihan vain erikseen sellaisenaan.

Logo on yrityksesi allekirjoitus ja visuaalinen kulmakivi joka kannattaa teetättää aina ammattilaisella. Hyvin suunniteltu logo on selkeälinjainen, tyylikäs ja omaperäisyydessään mieleenjäävä. Logo voi koostua pelkästä tekstistä tai tekstistä ja kuvasta. Logon ikoni on logon lyhennelmä, jota voi käyttää pienemmissä kuvakkeissa, joihin isompi tekstilogo ei mahdu tai muuttuu epäselväksi. Tarvittaessa voin myös vektoroida logosi.

Logosuunnittelu kuvituksella
420€ + alv

Logosuunnittelu
tekstillä

350€ + alv

Kaupan päälle
logon ikoni

0€

Tutustu eanamedian logosuunnitteluun tarkemmin.

Suunnittelen logot Adoben ammattiohjelmistolla hyödyntäen lisenssiini kuuluvaa fonttikirjastoa ja luoden kuvituksen itse. Logoa ei siis tehdä esim. Canvalla tai tekoälyä promptaamalla, vaan saat täysin yksilöidyn tuotteen. Tekstilogoissa muovaan fonttiin asetteluiden lisäksi persoonallisuutta ja ilmettä – sellaisenaan se ei lähde koskaan eteenpäin, ellei asiakas näin itse toivo

Suunnittelen alkukartoituksen perusteella ensimmäisiin vedoksiin 4-8 käyttökelpoista logovaihtoehtoa, eli kyse ei ole nopeasta sutaisusta ja parista hahmotelmasta, vaan vedokset ovat jo alusta alkaen laadukkaat ja vaihtoehtoja on useampi, jotta voit olla varma päätöksestäsi.

Vedostelemme myös ikonin eli logon lyhennelmän, jota voi käyttää pienemmissä kuvakkeissa, joihin isompi tekstilogo ei mahdu tai muuttuu epäselväksi (esimerkiksi verkkosivujen ikoni).

Logo ja ikoni toimitetaan jpg-, png-, pdf- (CMYK / high quality print / preserve Illustrator editing capabilities -asetuksin) ja tarvittaessa eps -muodoissa. Logo toimitetaan 1-3 toivotussa värissä – esimerkiksi niin, että logo toimii sekä tummaa että vaaleaa taustaa vasten.

Saat selkokielisen ohjeistuksen, kuinka voit hyödyntää mitäkin tiedostomuotoa ja miten ne toimivat parhaiten.

Mikäli tilaat logon irrallisena, huomioithan, ettei hintaan kuulu brändivärisuunnittelu ja logon värikoodien erittely. Tämä on osa aiemmin mainittua yritysilme-palvelua.

Logon toteutukseen ei kannata käyttää valmiselementtejä joita ei voi välttämättä käyttää haluamansalaisesti alkuperäisen teoksen tekijän tekijänoikeuksien vuoksi. Tällaisia mahdollisia tekijänoikeuksia rikkovia tilanteita voisi olla logon/kuvion painattaminen ja jälleenmyynti kolmansille osapuolille. Lisäksi täysin sama kuvio voi löytyä myös tuhansilta muilta yrityksiltä ja tämä voi olla tunnistettavuuden vuoksi haitallista. Usein valmispohjissa voi olla myös pulmallisia fontti- ja värivalintoja, joista ulkopuolinen ja/tai heikkonäköinen ei läheltäkään katsottuna meinaa hahmottaa, mitä siinä lukee.

Pienimuotoisessa toiminnassa ja omassa käytössä tämä ei kuitenkaan yleensä aiheuta harmaita hiuksia, mutta muistathan silti tutustua käyttämiesi kuvien mahdollisiin tekijänoikeusrajoituksiin ja tutkia, ettei esimerkiksi kilpailijasi käytä samaa pohjaa.

Saatat myös tarvita logosi useassa eri tiedostomuodossa, esimerkiksi jos aiot painattaa logoa. Voi siis olla, että joudut joka tapauksessa maksamaan lähes saman hinnan tai enemmän ammattilaiselle myöhemmin pelkästä logon vektoroinnista. Vektorointi tarkoittaa kuvan muokkaamista sellaiseen muotoon jossa sen kokoa voidaan suurentaa ilman, että se menettää tarkkuuttaan. Kuulostaa helpolta ja nopealta (mitä se joskus onkin), mutta voi viedä huonolaatuisen/pienen kuvan käsittelyssä tunteja ellei monimutkaisessa ja pieniä yksityiskohtia sisältävässä tapauksessa koko työpäivänkin.

Asiansa osaava graafikko osaa myös muotoilla logon niin, että se toimii käyttötarkoituksessaan oikein ja erottuu hyvin.

Graafikoita on hyvin eritasoisia, joten varmistathan tekovälineet ja hintaperusteet tehdessäsi hintavertailua, ettet maksa ainakaan tietämättäsi Canvan tai tekoälyn suunnittelusta. Ne ovat usealle kustannustehokkaita apuvälineitä muuhun käyttöön, mutta logo on juuri se oma yrityksen henkilökohtainen allekirjoitus, jonka suosittelen tilaamaan edellämainituista syistä mieluummin ammattilaiselta. Ammattilaiselta, joka käyttää vektorigrafiikan luomiseen tarkoitettua ohjelmaa, kuten Adobe Illustratoria.

(Huom! Hinnat on suunnattu pk-yrityksille – pidätän oikeuden hinnan muutoksiin suuremmille yrityksille, joille työn näkyvyys ja rahallinen arvo/hyöty on myös suurempi.)

Tässä muutama ote suunnittelemistani yritysilmeistä.

Kuvassa Seo-Palvelut Sarita Peltoniemen brändiväriohjeisto sekä tekemäni logosuunnittelu.
Kuvassa ote Pressutehtaalle tekemästäni graafisesta ohjeistosta ja logosuunnittelu.

PALAUTTEITA

”Voin suositella Eveliinaa täydestä sydämestäni.

Kurkkaa, löydätkö täältä vastauksen käytännön kysymyksiin.

  1. Ota rohkeasti yhteyttä osoitteeseen info@eanamedia.fi tai lomakkeen kautta. Älä epäröi kysyä mitään, mikä mietityttää! Laita viestiisi mahdollisimman tarkka kuvaus siitä, millaista apua tarvitset ja millainen aikataulu sinulla on.

  2. Esitän tämän perusteella tai lisäkysymysten jälkeen tarjouksen, ellei hinnastossani ollut selkeää hintaa haluamallesi palvelulle.

  3. Hinnat hyväksyttyäsi pyydän laskutustietosi ja luon tilauksesta kirjallisen sopimuksen, joka hyväksytään sähköpostitse.

  4. Sovimme ennen työn aloitusta alkukartoituksen, lähetän sinulle kysymyspatteriston – voit vastata meilitse tai jos haluat tavata kasvotusten, voimme pitää esimerkiksi Google Meetin. Tee toiveistasi kuitenkin myös kirjallinen yhteenveto. 😊

Vedostelu ja yhteydenpito hoidetaan sähköpostitse. En käytä sosiaalista mediaa enkä muita henkilökohtaisia kanavia työviestintään, jotta mikään viesti ei huku ja tietoturva säilyy. Voit siis huoletta vastata vaikka keskiyöllä kun sinulle itsellesi sopii, katson työmeiliäni vain työajallani.

Sopimus on lakitekninen käytännön asia, joka turvaa molempien sopijaosapuolten oikeudet tarvittaessa.

Maksutapana toimii laskutus ja lasku lähetetään 14 päivän maksuajalla ensimmäisten koevedosten yhteydessä. Sinun ei siis tarvitse maksaa ”sikaa säkissä”. Luethan saamasi sopimusehdot kuitenkin huolellisesti!

Annan aika-arvion tarjouksen yhteydessä toiveet ja senhetkisen työtilanteeni huomioiden. Pyrin tehokkuuteen ja selkeään aikatauluun, vastaan viesteihin arkisin ilmoittamallani työskentelyajalla. Tarkkaa valmistumisaikaa on kuitenkaan mahdoton antaa ennakkoon, koska se riippuu myös koevedoskierrosten määrästä ja asiakkaan mahdollisuuksista sekä nopeudesta vastata niihin.

Toivon kuitenkin, että tilausta sopiessa varaudut vedosten kommentointiin ja sitoudut aikataulullisesti sovittuun deadlineen – mikäli kalenteriini varattu tilaus siirtyy pitkän, esimerkiksi viikon vastausviiveen vuoksi, en kerkeä löytää korvaavaa työtä tilalle (tulonmenetys) ja kalenteriin tulee väistämättä myöhemmin ikäviä päällekkäisyyksiä. Hyvä vastausaika vedoksille on 1-3 arkipäivää, toimitan sinulle keskimäärin samassa ajassa uudet vedokset ja kerron, milloin lähetän seuraavat, jotta voit ottaa odotellessasi rennosti.

Ymmärrän! Voit lukea halutessasi blogitekstini graafikon hinnoittelusta, niin hintaperusteet ja siitä vähennettävät kulut avautuvat paremmin – hinnasta kun jää käteen omalla kohdallani noin puolet. Viralliseen suositukseen 112,50/h (2024) nähden hintani pk-yrityksille on siis vielä kovin maltillinen.

Rajattomien koevedosten myötä ennalta sovitun pakettihinnan tuntihinta voi myös laskea, mikäli koevedoskierroksia tulee 4 tai enemmän. Useimmiten asiakas kuitenkin haluaa hinnan ennakkoon, joten pitäydyn toistaiseksi pakettihinnoissa todellisuudessa toteutuneen tuntitaksan sijaan. Pakettihinta perustuu omaan arviooni työskentelynopeudestani.

Mikäli hinta tuntuu kalliilta perusteluistani huolimatta, ymmärrän edelleen tunteesi.

Voit aina kysyä myös budjettisi mukaisen tarjouksen, niin mietitään mitä voisin tehdä siihen hintaan – siinä ei ole mitään hävittävää eikä varsinkaan hävettävää!

Jokainen projekti on uniikki ja siihen käytetty aika voi vaihdella tunnista useaan työpäivään. Luovan työn hinnoittelu ei ole yksiselitteistä eikä yksi tunti ole kaikissa töissä samanarvoinen haastavuutensa puolesta. Esimerkkihinnat eivät siis ole kiveen hakattuja, mutta luovat kuitenkin selkeämmät raamit hintatasolleni.

Yllämainitusti kaikenlainen konsultointi on aina ilmaista, joten otathan rohkeasti yhteyttä myös jos sinulla on kysyttävää tai jotain sellaista projektia, mitä ei löytynyt suoraan palveluistani. 😊

Lue koko teksti arvoistani blogista, klikkaamalla tästä.

Minun arvolupaukseni on se, että olen vastuullinen ja luotettava tekijä. Suostun vain sellaisiin töihin, mistä koen yrityksen aidosti hyötyvän. Esimerkkinä, jos yritys pyytää sellaista mainosmallia mikä ei juurikaan enää tänä päivänä palvele, tai mikä taas puolestaan trendaa liikaa ja saattaa kadota massaan – koen velvollisuudekseni suositella tilalle jotain mikä voisi toimia paremmin. Minulla on aito halu auttaa yritysasiakkaitani menestymään erottuvan ja kohderyhmälleen sopivan markkinoinnin välityksellä. Otan työssäni huomioon sen, että tekemäni sisältö on saavutettavissa myös heikkonäköisimmille – pystyn samaistumaan siihen hyvin, sillä itsellänikin on synnynnäisesti vain yksi (hyvin) näkevä silmä.

Ensisijaisesti etsin siis ratkaisuja ja toteutan visioita puhtaasta halusta auttaa ja rakkaudesta lajiin – sen kyljessä tulee sitten se myynti.

Koska pyrin itse toimillani vastuullisuuteen, odotan samaa myös asiakkailtani. En siis suostu tekemään esimerkiksi epäeettistä, harhaanjohtavaa tai loukkaavaa sisältöä. Odotan myös asiallista kommunikointia sekä sopimukseemme, aikatauluumme ja yhteydenpitoomme sitoutumista työn edistämiseksi.

Hinnoittelen työn sen arvon ja siihen käytetyn ajan mukaisesti polkematta alan hintasuosituksia tai muita tekijöitä.

Jotta voin olla jatkossakin mahdollisimman hyvä tekninen tekijä, seuraan aktiivisesti alati muuttuvia trendejä ja opettelen uutta sekä mahdollisimman ympäristöystävällistä toimintaa liittyen yritykseni mahdollisiin hankintoihin.

Kyllä lähtökohtaisesti kuuluvat, kuitenkin maltillisessa määrin. Pyrin huolelliseen konsultointiin, jotta pääsisimme halutun tyylin jäljille ensimmäisistä koevedoksista lähtien. Toivon myös asiakkailtani selkeää visiota, jotta osaamme lähteä heti oikeaan suuntaan. Vaikka vapaat kädet olisivat taitavat, ajatusten lukuun ne eivät pysty. Kannattaakin tilata työ vasta sitten, kun hahmottaa jo mielessään millaisen haluaa – erityisesti kuvitusten tai uuden yrityksen logosuunnittelun kohdalla.

Tätä voisi verrata puvun tilaamiseen räätäliltä – jos annat vapaat kädet, on lopputulos takuuvarmasti huolellinen ja laadukas, siihen on käytetty maksetun palkan verran aikaa, mutta se ei välttämättä ole tyyliäsi. ”Poissulkeva” vedostelu ei ole siis hyvä lähtökohta millekään työlle, vaan jonkinlainen linjaus olisi hyvä olla – minä autan tilaamassasi suunnittelutyössä sitten siitä eteenpäin ja herätän toiveesi visuaalisesti henkiin. 😊

Jos koevedoskierrosten määrä ylittyisi kolmella kerralla ja työ ei etenisi siinä vaiheessa lainkaan, on syytä pitää palaveri. Nopeat muutokset ja olemassaolevan muodon hiominen sen sijaan ovat ihan asiaankuuluvia vedoksia. Minulle on tärkeintä, että olet varmasti tyytyväinen lopputulokseen.

Kaikki työt ovat valmistuneet tähän saakka keskimäärin 1-4 koevedoskierroksella. Sopimuksessa käydään rajattoman vedostelumäärän ehdot tarkemmin läpi.

Ei saa. Koevedokset ovat sopijapuolten kesken jaettavia luottamuksellisia tietoja. Perheeltä ja ystäviltä saa tottakai kysyä mielipidettä, mutta esimerkiksi sosiaaliseen mediaan ja muille kolmansille osapuolille jakaminen on kielletty. Koevedokset ovat keskeneräisiä tuotteita myyjän ja tilaajan välillä – työn maksu otetaan vain yhdestä, eikä esimerkiksi kymmenestä eri versiosta. Käyttö- ja tekijänoikeus siirtyy siis vain tilattuun, valmiiseen, hyväksyttyyn ja maksettuun tuotteeseen.

Tilauksesta luodaan erikseen sopimus molempien osapuolten turvaksi ja väärinkäytösten estämiseksi.

Lasku lähetetään kun sopimus työstä on tehty ja työn teko aloitetaan, eli ensimmäisten koevedosten yhteydessä. Laskulla on 14pv maksuaikaa, jonka aikana työ todennäköisesti myös valmistuu, ellei kyse ole isommasta projektista.

(Poikkeuksena Kattava -yhteistyöpaketti laskutetaan kahdessa osassa; eanamedia laskuttaa edellämainitun mukaisesti oman osuutensa aloitettuaan työn ja Injan laskuttaa oman osuutensa verkkosivujen valmistuttua, kuitenkin viimeistään 4vk sopimuksen teosta. Arvioitu paketin valmistumisaika on 2-4vk – mikäli työ kuitenkin viivästyy asiakkaasta johtuvista syistä, lähetetään loppulasku siitä huolimatta viimeistään 4vk kohdalla.)

Huomioithan, että 14. päivä on viimeinen eräpäivä, jolloin maksun tulee olla jo maksettuna. Käyttöoikeus siirtyy työlle, jonka maksun olen vastaanottanut.

Maksamatta jääneellä työllä ei ole minkäänlaista käyttöoikeutta. Omistus-, käyttö- ja muokkausoikeus säilyy tällöin eanamedialla. Maksamattomat laskut menevät muistutuksen jälkeen perintään.

Olen päätoiminen yrittäjä, eanamedialla on y-tunnus ja palvelut ovat alv-vähennyskelpoisia (2025).

Luovutan lähtökohtaisesti vapaat käyttöoikeudet kaikkiin hyväksyttyihin ja maksettuihin tuotteisiin. Nämä sisältyvät pk-yrityksille suunnattuihin hintoihini. Pidätän kuitenkin käyttö- ja muokkausoikeuden edellämainittuihin koevedoksiin, työstöversioon ja maksamatta jääneisiin tuotteisiin.

Tilauksesta luodaan erikseen yksilöllinen sopimus molempien osapuolien turvaksi ja väärinkäytösten estämiseksi.

Graafikon, eli luovan alan tekijän tekijänoikeutta voi verrata esimerkiksi kuvaamiseen ja kuvaajan tekijänoikeuteen. Vaikka kuvaajallekin ohjeistetaan tarkkaan, millainen kuva halutaan niin kuvaajalla eli kuvan toteuttajalla ja käsittelijällä on kuitenkin tekijänoikeus, eikä esimerkiksi raakavedoksia saa käyttää missään ja siksi niissä onkin yleensä ”koevedos”-vesileimat. Usein maksettuihin kuviin printataan myös kuvaajan oma vesileima ja annetaan ohjeistus, että kuvaaja täytyy mainita jos kuvaa käytetään julkisesti eikä kuvaa olisi suotuisaa muokata itsekseen. Vaikka siitä on maksettu ja vaikka kuvan idea oli ostajalla.

Itse olen entisenä yksityisyritysten omistamana graafikkona linjannut kokemani perusteella, että omassa yritystoiminnassani muodon muokkausoikeus ja työstöversio tulee säilymään lähtökohtaisesti aina minulla ellei muusta erikseen sovita ja makseta korvausta. Näin linjaa usea luovan alan yksityisyrittäjä suojellakseen työtään ja välttyäkseen siltä, ettei teos pyörii pian suuryrityksen ilmeenä ja mainoksena ilman, että teoksen tekijä saa siitä asianmukaista korvausta.

Tuotteen hinta koostuu aina osittain myös oikeuksien myymisestä ja rajaamisesta, siksi pienyrityksille ja suuryrityksille on usein eri hinnat, koska teoksen rahallinen hyöty ja näkyvyys on eri tasoa.

Asia erikseen Canvan kaltaiset valmispohjat tai yleispätevät wordit joiden elementteihin kellään ei ole tietenkään oikeutta, eikä ne vaadi ”luovalla tasolla” niin paljoa eikä niitä voi yleisyytensä puolesta teoksiksi lukea.

(Oikeudet on kuitenkin valmispohjien suunnittelijoillakin ja käyttöehdoissaan he määrittelevät, miten heidän ilmaiseksi tarjoamaa sisältöä saa käyttää ja miten ei. Kannattaa siis aina lukea kuvapankkien ja vastaavien ilmaissivustojenkin käyttöehdot, koska usein niissä saatetaan kieltää esimerkiksi kaupallinen käyttö. Moraalisestihan luvaton käyttö on tietenkin aina väärin teoksen luojaa / kuvan ottajaa ajatellen.)

Kiva kun scrollasit tänne asti, voisinko olla oikea tekijä sinulle?

Asiakkaitani ovat olleet mm. teollisuusalan tehtaat, kauneushoitolat, hyvinvointialan palveluntarjoajat, yritysvalmentajat, päiväkoti, sisustussuunnittelijat, asiantuntijayrittäjät, verkkokaupan pitäjät, verkkosivujen tekijät, optikkoliike, tilitoimisto, koirien kouluttaja ja johdon assistentti. Minkä alan ammattilainen sinä olet? 😊 Ota matalalla kynnyksellä yhteyttä ja kerro, miten voin olla avuksi!


VAI ARVELUTTAAKO?

Tässä vielä muutamia syitä, miksi valita minut.