Tekijänoikeudet

Oletko koskaan ajatellut kopioidessasi kuvaa Googlen kuvahausta, että saatat rikkoa lakia? Oletko koskaan huomannut, että kuvan esikatselussa lukee ”tekijänoikeudet saattavat rajoittaa kuvan käyttöä”? Oletko lukenut lisätiedot ja selvittänyt, saatko kopioida kuvan? Mitenkäs sellainen tekijänoikeus voi muka olla maksetulla tai julkisesti esillä olevalla tuotteella?

Avaan hieman ajatuksiani ja eanamedian tekijänoikeusperusteita.

Olen nähnyt, kuinka verkkokauppaan on kopioitu törkeästi muiden kuvaamat tuotekuvat ja sisällöt, joten aion olla omassa toiminnassani ja omia töitäni kohtaan erityisen tarkka ja lainkuuliainen. Enkä puhu nyt maahantuontien katalogeista ja tuotekuvista, vaan esimerkiksi muiden jälleenmyyjien maksamasta tuotekuvauksesta.

Graafikon, eli luovan alan tekijän tekijänoikeutta voi verrata esimerkiksi kuvaamiseen ja kuvaajan tekijänoikeuteen. Vaikka kuvaajallekin ohjeistetaan tarkkaan, millainen kuva halutaan niin kuvaajalla eli kuvan toteuttajalla ja käsittelijällä on kuitenkin tekijänoikeus, eikä esimerkiksi raakavedoksia saa käyttää missään ja siksi niissä onkin yleensä ”koevedos”-vesileimat. Usein maksettuihin kuviin printataan myös kuvaajan oma vesileima ja annetaan ohjeistus, että kuvaaja täytyy mainita jos kuvaa käytetään julkisesti eikä kuvaa olisi suotuisaa muokata itsekseen vaikkapa seepiaksi. Vaikka siitä on maksettu ja vaikka kuvan idea oli ostajalla. Kuvan ottaja määrittää toki itse omat sääntönsä hänellä on siihen täysi tekijänoikeus.

Itse olen entisenä yksityisyritysten omistamana graafikkona linjannut kokemani perusteella, että omassa yritystoiminnassani muodon muokkausoikeus ja työstöversio tulee säilymään lähtökohtaisesti aina minulla ellei muusta erikseen sovita ja makseta korvausta. Näin linjaa valtaosa luovan alan yksityisyrittäjistä suojellakseen työtään ja välttyäkseen siltä, ettei se parin sadan euron työ pyöri kohta miljoonabisneksen ilmeenä ja mainoksena ilman, että työn tekijä saa siitä asiaankuuluvaa korvausta. Jollekkin muulle siitä mahdollisesta muokkauksestakin kuitenkin maksetaan, joten miksi ei alkuperäiselle tekijälle tai miksi ei tekisi kokonaan uutta jos perusteluna on, ettei tekijä tai työn jälki esimerkiksi miellytä. 

Luovutan lähtökohtaisesti vapaat käyttöoikeudet kaikkiin hyväksyttyihin ja maksettuihin tuotteisiin. Nämä sisältyvät hintoihini. Pidätän kuitenkin käyttö- ja muokkausoikeuden edellämainittuihin koevedoksiin, työstöversioon ja maksamatta jääneisiin tuotteisiin.


Jokaisesta tilauksesta luodaan kuitenkin erikseen yksilöllinen sopimus molempien osapuolien turvaksi ja väärinkäytösten estämiseksi.

Tuotteen hinta koostuu siis osittain myös oikeuksien myymisestä ja rajaamisesta, siksi pienyrityksille ja suuryrityksille saattaa olla usein eri hinnat, koska teoksen rahallinen hyöty ja näkyvyys on niin eri tasoa. Asia erikseen Canvan kaltaiset valmispohjat tai yleispätevät wordit joiden elementteihin kellään ei ole tietenkään oikeutta, eikä ne vaadi muutenkaan ”luovalla tasolla” niin paljoa eikä niitä voi yleisyytensä puolesta teoksiksi lukea.

Oikeudet on kuitenkin ilmaisohjelmillakin ja he määrittelevät kyllä, miten heidän tarjoamaa sisältöä saa käyttää ja miten ei. He myös valvovat jatkuvasti kuvien/elementtien käyttöä ja on tiedossa tapauksia, jossa on lähetetty iso lasku luvattomasta käytöstä. Kannattaa siis aina lukea kuvapankkien ja muiden ilmaissivustojenkin käyttöehdot, koska usein niissä saatetaan kieltää esimerkiksi kaupallinen käyttö tai hyvin todennäköisesti kaikenlainen jälleenmyynti. Moraalisestihan se on tietenkin aina väärin teoksen luojaa / kuvan ottajaa ajatellen.

No mitä sitten, jos rikkoo tekijänoikeutta? Tässä vaiheessa suosittelen käyttämään Googlea ja tutustumaan ennakkotapauksiin. Jos jäät kiinni, voi tekijänoikeuden rikkominen tulla hyvinkin kalliiksi.

Tämän vuoksi kannattaa olla hyvin selvillä myös markkinointimateriaalinsa alkuperästä. Omissa töissäni tekijänoikeus käsitellään toimeksiantosopimuksessa, jotta mikään ei jää tulkinnanvaraiseksi ja epäselväksi.


Luottavaisin ja lainkuuliaisin mielin,
Eve / eanamedia