Ethän kopioi sisältöjäni?
Näin erään yrittäjän hyödyntävän asiantuntijuuttani lähes sanatarkkaan, mutta sentään 1e halvemmalla hinnalla. Sivujeni sisällön kopiointi on kuitenkin kielletty ja tekijänoikeus kaikesta tekemästäni sisällöstäni kuuluu täysin minulle.
Tämä on ikävä ilmiö, josta sain esimakua jo kesällä ensimmäisen kerran, joten päätin tällä toisella kertaa nostaa tämän tekstin tänne rikospaikalle. Kilpailijoiden seuraaminen on yritysmaailmassa ihan sallittua ja normaalia, mutta jospa emme kuitenkaan varastaisi toistemme asiantuntijuutta ja sisältöä. Ei kopioida, eikä anneta sivua ChatGPT:n muovattavaksi. Laittomuuden lisäksi se ei ole hyvä perusta minkäänlaiselle toiminnalle. Voit inspiroitua, mutta ethän toimi epärehellisesti. Suomi on liian pieni maa ihmisten huijaamiseen.
Samoilla aloilla pyörii samat ammattisanastot ja teemat, mutta omaa asiantuntijuutta, kokemusta, räätälöityjä palveluita ja kilpailuetua kuvaavien lauseiden itsenäinen muodostaminen on harvemmin kovin identtistä eri tekijöiden kesken. Aidon ammattilaisen tunnistaa siitä, että tämä tuntee tekijänoikeuslain, noudattaa sitä itse ja osaa kertoa myymästään tuotteesta tai palvelustaan omalla suullaan. Tai no, tässä tapauksessa sormillaan.
Tämä on toki ikävää, että todellisuudessa asiakashan ei voi tietää tätä juuri mitenkään, jos tekijä on kopioinut ”vuosien kokemuksensa” henkilöltä, jolla on oikeasti ja alunperin se vuosien kokemus ja sitä myötä kehittyneet validit alan näkökulmat ja osaaminen. Esimerkkinä tämä graafikko puhui minun sanoilla tekijänoikeuksista ja värien kontrastinäkyvyydestä sekä saavutettavuudesta samaan aikaan, kun on ensin rikkonut minun tekijänoikeutta enkä ollut vakuuttunut kyseisen sivuston todellisesta kontrastitietämyksestäkään. En halua lyödä lokaa kollegoideni eteen, mutta sallittakoon tällainen sivuhuomautus oman palveluhinnastoni väärinkäytön yhteydessä.
Hintojenkaan suoraa kopiointia en suosittele, sillä pyrin laskemaan hintani työhön kuluvien tuntien perusteella ja jokaisella meistä on oma työtahti. Hinnassa näkyy myös koulutus, kokemus, yrityksen kulurakenne ja kohderyhmä, mikä tuskin sekään on identtinen kaikilla tekijöillä. Pysytään toki alan raameissa polkematta hintoja, mutta liiketoimintasuunnitelma ja kannattavuuslaskelma kannattaa tehdä aina itse.
Miten siis voit olla varma harkitsemasi tekijän ammattitaidosta?
Itselleen sopivaa ammattilaista valitessa hinta on usein ja ymmärrettävästi se päällimmäisin valintakriteeri, mutta toivon silti, että valinta tehtäisiin aina portfolion ja mahdollisten luottamusta herättävien asiakaskokemusten perusteella. Minulla on esimerkiksi Instagramini kohokohdissa ”Maininnat”, jossa minut ja työni jäljen tuntevat ovat minua ja tekstejäni vapaaehtoisesti suositelleet oman olemassaolevan profiilinsa tai yrityksensä takaa. En ole mukana ”suositteluringeissä” tai harrasta ”seuraa minua niin minä seuraan sinua”-toimintaa; seuraajalukusuhteistani näkee myös, että seuraajakuntani on orgaaninen eli sisällöstäni kiinnostunut, itseasiassa alle 4kk aikana kolmen yrittäjäryhmän mainospostauksen ansiosta kertynyt. Laiskaa jonkun korvaan, mutta kohdallani riittävää ja osoittaa käytännön konkretiaa markkinointiviestinnän onnistumisesta. Ei se mainonnan ja seuraajien määrä, vaan se laatu ja sitoutuminen.
Onneksi olen tutustunut myös useaan upeaan luovan alan huipputyyppiin, joiden kanssa keskustelen aika ajoin polttavista aiheista edellämainitun somen puolella. Lähtökohtaisesti pidän siis uskoa ja toivoa yllä, että täällä kentällä on enimmäkseen aitoja osaajia. Mikäli sinäkin lukija siellä olet kartoittamassa itsellesi sopivaa graafikkoa ja eksyit sen sijaan lukemaan toinen kulma koholla tätä ränttiäni, uskon, että voit enimmäkseen luottaa näkemääsi (ainakin täällä). Liputan silti portfolion ja aitojen, todistettavien asiakaskokemusten perään.
Itselläni portfolion virkaa toimittaa myös juurikin kaikki tämä kirjoittamani sisältö ja nämä itse tekemäni kotisivut. On siis ymmärrettävästi sielua riipivän kurja tunne, kun joku haluaa hyötyä työstäni noin. Palveluhinnastoa kirjoittaessani käytin päiviä kaiken suunnitteluun ja laskelmiin. Tätä moraalitonta ja laitonta kopiointia tapahtuu monella muullakin alalla ja tiedän faktana, että en ole ainoa tämän kokenut. Tästä ilmiöstä täytyy vaan uskaltaa puhua. Kyllä minäkin mietin, että kuulostanko nyt vähän idiootilta ja sisällöstäni liikoja luulevalta, mutta onneksi useampi totesi näkevänsä saman yhteyden. En kuvitellut. Oman omalla tapaa persoonallisen sieluntuotoksen tunnistaa kyllä, vaikka sen paistaisi voissa.
Ja hei, tokihan täytyy olla positiivisen kautta myös otettu! Minun asiantuntijuuttani ja kokemustani pidetään siis sen verran arvossa, että sillä koetaan saavan toistamiseen lisämyyntiä myös itselle.
Vink vink vaan!
Artikkeleideni jakaminen ja lainaaminen nimeni mainiten on enemmän kuin sallittua, mutta ethän siis maalaa tekstiä, klikkaa ctrl+s ja ctrl+v (copy-paste) ja allekirjoita harkiten kirjoittamaani sisältöä omaksesi TAI pyöräytä sitä laiskasti ChatGPT:n kautta uuteen uskoon. Tuolla sivuston alalaidassakin on tällainen kieltoteksti muistuttamassa asiasta. Jos rikot Suomessa tekijänoikeuslakia ja jäät kiinni, ennakkotapaukset osoittavat, että näin ei välttämättä kannata toimia. Olen jo selvitellyt itsekin, kuinka toimin, jos törmään tällaiseen jatkossa.
Jos ei osaa sanoittaa omaa yritystoimintaa itse, kannattaa tukeutua mahdollisuuksien mukaan viestinnän ammattilaiseen (ihmiseen). Jos ei osaa sanoittaa palveluitaan ja hintojaan edes ajatuksen tasolla itse, sitten kannattaa vielä lykätä yritystoiminnan aloittamista. Kopioinnista jää näin pienessä maassa kiinni ja sitä myötä sana leviää kulisseissa. Kopioinnin ei tulisi siis olla koskaan ratkaisu sisältöjä suunnitellessa.
Oman pettymyksen lisäksi eniten minua huolettaa asiakkaat, joilta voi mennä melkoisia summia tällaiseen, no, huijaukseen. Sitähän se suoraan sanottuna on.
Kopiointi kielletty -terveisin ja rehellisesti OMIEN sanojensa takana seisten,
Eve / eanamedia