Saavutettavuus somessa

Huomioitko somemarkkinoinnissasi heikkonäköiset? Millaista on saavutettava sisältö ja mitä voit tehdä ollaksesi paremmin saavutettavissa?

Olin vuosia optisella alalla oppien runsaasti silmiemme terveydestä ja näkemisestä – teen itsekin työni yhdellä silmällä, sillä toinen on synnynnäisesti ja korjaamattomasti heikkonäköinen. Tämä inspiroi minua puhumaan saavutettavuudesta somessa ja muovaamaan resurssieni mukaisesti omaakin ulkoasua enemmän siihen suuntaan. Saavutettavuustoimia on useita, perehdyn tässä julkaisussa nyt näkemiseen ja kuvalliseen markkinointiviestintään, johon sisältyy tekstiä. Tämähän on hyvin tyypillinen kuva/mainos lähes jokaisen yrittäjän fiidillä.

Saavutettavuustoimet eivät voi tietenkään taata, että sisältö muuttuu niiden myötä aivan kaikille helppolukuiseksi ja saavutettavaksi, mutta olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että tälle kannattaa antaa silti ajatusta. Kiitos jo etukäteen, mikäli jatkat lukemista.

Kun nyt puhun saavutettavuudesta tällaisessa somekuvassa, puhun näkövammaisten lisäksi myös muun hyvin tavanomaisenkin näköhäiriön omaavan henkilön huomioimisesta ja yhdenvertaisuudesta. Esimerkiksi lähinäön huonontuminen tapahtuu hyvin usealle ja joskus niin voimakkaana, ettei lukulasitkaan riitä kaikista pienimpään fonttiin. Tuskin kukaan haluaa tietoisesti rajata kohderyhmästään meidät ulos? Lähinäkö saattaa alkaa huonontua jo nuorellakin iällä.

Niitä pieniä ja ohuita fontteja näkyy nyt todella paljon, joista en saa itsekään selvää. Eli karsiudun tämän vuoksi potentiaaliselta asiakas- ja seuraajalistalta pois. Tämä ei ole hyvä trendi. Ei näkövammaisille, eikä myöskään meille joilla on lievempiä näkemisen ongelmia.

Graafikon työtäni tämä ei toki haittaa, sillä jo 2010 tehdessäni taittoa lehdessä, meillä oli minimikoko tietylle selkeälle fontille leipäteksteihin minkä alle ei menty ja sen alle en mene edelleenkään. Sen näen vallan hyvin, mutta olen esitellyt optisen alan työssäni suurennuslaseja henkilöille, jotka eivät näe sitäkään.



Käytän jälleen esimerkkinä Canvan pohjia niiden suosion ja yleisyyden vuoksi.

En saanut taannoin erään kouluttavan tahon omista teksteistä kunnolla selvää, kun tuli mainos eteeni. Taustalla on varmasti tietämättömyys, joten ajatuksenani onkin minkäänlaisen syyllistämisen sijaan ihan vaan puhdas informoiminen. Haluan jakaa tätä kirjaimellista näkökulmaa ja tietoisuutta asiasta eteenpäin ja pyydän myös lempeästi Canvan brändisuunnittelua ja koulutuksia myyviä tahoja tutustumaan aiheeseen – nostamatta ketään tikunnokkaan. Se lienee kuitenkin tällä hetkellä suosituin alusta julkaisujen tekoon ja näitä koulutuksia on omalla algoritmillani paljon eri tarjoajilla. Miten voisi tietää aiheesta, josta ei ole alalla juuri puhuttukaan. Siksi päätin puhua.


Kun tilaat ammattilaiselta työn, rohkaisen kysymään ”osaatko ottaa saavutettavuuden huomioon”?

Väreillä ja fonteilla nimittäin ON väliä, ei pelkästään brändiäänen tukena ja huomion herättäjänä, vaan myös saavutettavuuden saralla. Suunnittelen itsekin tilauksesta asiakkaille somepohjia Canvaan tai Expressiin – huomioiden saavutettavuuden mahdollisuuksien ja asiakkaan toiveiden, itsesuunnittelemani tai jo olemassaolevan yritysilmeen mukaisesti.


Haluan antaa nyt helppoja konkreettisia ohjeita selkeämmän somesisällön suunnitteluun, mikäli teet erityisesti näitä tekstiä sisältäviä kuvia.

  • Muokkaa julkaisua sen oikeassa, realistisessa koossa. Esimerkiksi muokkaa Canvassa Instagramin tekstijulkaisut 20-30% koossa, joka vastaa Instagramin selainnäkymää. Älä tee julkaisua suuremmaksi zoomattuna ja lyö sitä täyteen pientä tekstiä. Jos joudut itsekin zoomaamaan nähdäksesi kirjoittamasi paremmin, näkyy se myös lopputuloksessa.

  • Leipätekstin fontin ei tarvitse olla erikoinen. Valitse selkeä ja vahva fontti (regular, bold). Älä valitse kaikista ohuinta (light, thin). Jätä persoonallisuus isommalla kirjoitetulle otsikolle. Kiekura, mutkikas ja hyppelehtivä fontti ei anna tärkeälle asiallesi lisäarvoa – päinvastoin se voi näyttäytyä epäselvänä, jota on haastava lukea. Sen sijaan vanha kunnon boldaus eli paksunnettu fontti, isompi fonttikoko ja värisävynkin muuttaminen toimii korostukseen erinomaisesti.

  • Käytä kaunokirjoitusta vain huudahduksiin, allekirjoituksiin tai toivotuksiin jotka kirjoitat isommalla. Valitse näistäkin selkeä ja tasaisesti rivillään pysyvä, ei liian hyppelehtivä fontti.
  • Kirjoita kuvassa oleva teksti myös kuvatekstiin, tai laita ennen julkaisua ALT-kuvaus, eli siis kuvan sisältö kirjallisena. Laitan alle linkin, josta voit lukea ALT-ohjeita lisää.

  • TÄRKEÄÄ! Erota teksti taustasta valitsemalla tummaa vaalean päällä tai päinvastoin, niin, että kontrasti on selkeä. Älä valitse tekstin ja taustan sävyiksi lähekkäitä yhtä tummia tai vaaleita sävyjä. Se voi näyttää upealta ja taiteelliselta feedilla, mutta tämä on kääntöpuoli: kaikki meistä eivät näe sitä vaikka fontti olisikin selkeä. Tai neoa neoa vasten – migreeniherkkänä tiedän, että ne viiltää pahimmillaan aivojen perällä asti eli huomion herätys liiallisella kontrastilla menee himppusen yli.

    Kun kontrastia on tarpeeksi, julkaisu eroittuu paremmin myös jos näytön kirkkaus on matalalla. Herkkäsilmäisellä itselläni näytön kirkkaus on esimerkiksi aina pimeällä nollissa.

  • Mikäli laitat tekstin alle kuvan, suunnittele kuva niin, että siinä on tasavärinen kohta, jonka päältä teksti erottuu hyvin. Tekstiä voi myös reunustaa, varjostaa, tai sille voi laittaa taustalaatikon. Mikäli kuvanmuokkaustaidot on hallussa, niin kuvaa voi tarvittaessa esimerkiksi sumentaa, tummentaa tai vaalentaa tekstin kohdalta.


Kun kontrastinäkyvyys on hyvä ja fontti selkeä niin sisältösikin pääsee loistamaan kaikille.

Joskus voi nimittäin käydä niinkin, että vika ei olekaan sisällössä, vaan vaikeasti tulkittavassa ulkoasussa. Kun itse tietää ja näkee tarkalleen mitä siinä omassa julkaisussa lukee, niin saavutettavuutta voi olla ihan ymmärrettävästikin vaikea arvioida ulkopuolisen silmin. Värikäs ja erottuva saa ja voi olla myös samalla kun kirjaimellisesti erottuu kaikille. Se vaatii vaan nippelitietoa ja hienosäätöä julkaisuja suunnitellessa! Minullakin on brändiväreissäni yhdistelmiä, jotka eivät toimi suoraan keskenään, mutta erikseen kyllä.


Lisää tärkeää tietoa löydät esimerkiksi Näkövammaisten liiton sivuilta, joka toimii ammattiosaamiseni lisäksi myös omana lähteenäni ja josta löytyy tämän lisäksi kattavat ohjeet kuinka lisäät ALT-tekstin mahdollisuuksien mukaan julkaisujesi kuviin eri alustoilla julkaisua tehdessäsi. ALT-teksti on siis tekstitetty kuvaus kuvalle, jonka ruudunlukulaite osaa lukea näkövammaiselle käyttäjälleen. Otan tämän tarpeen vaatiessa käyttöön myös omalle tililleni – usein kuvani sisältävät kuitenkin saman tekstin joka löytyy itse kuvatekstistäkin.

Saavutettavuus somessa ei ole tällä hetkellä perusyritykselle lakiin kirjattu vaatimus, mutta itse koen sen kuitenkin huomionarvoiseksi ja tärkeäksi, yhdenvertaisuutta tukevaksi asiaksi. Ei puhuta edes lähes tai täysin näkönsä menettäneistä, vaan ”normaalillakin” näöllä tai lievillä näön muutoksilla se heikko tai liiallinen kontrasti vaikeuttaa todella sisällön tulkitsemista. Tällaista trendiä on ollut nyt paljon. Viranomaistahoilla tämä saavutettavuus koskee verkkosivujen lisäksi myös somea.



Mikäli tämä tuli uutena tietona, haluat vaikuttaa asiaan kohdallasi ja kaipaat apua yritysilmeesi luomiseen tai selkeyttämiseen, niin räätälöin tähän juuri sinulle edullisempia paketteja (hintoihin lisätään alv).

Graafinen ohjeisto fontti- ja värisuunnitelmalla 450e.

Graafinen ohjeisto + 6x muokattavaa somepohjaa 550e.

Graafinen ohjeisto + logo 750e.

Pelkkä brändivärisuunnittelu ohjeistuksineen ja koodeineen 250e.

Brändivärisuunnittelu + 6x muokattavaa somepohjaa 370e.

Brändivärisuunnittelu + logo 550e.

Lue lisää

Graafiseen ohjeistoon kootaan yrityksesi visuaalisen ilmeen linjaukset sekä ohjeet eri elementtien, kuten logon, typografian (tekstin) ja värien käytöstä. Ohjeisto toimii työkaluna ilmeen soveltamiseen ja se voidaan toimittaa esimerkiksi verkkosivujesi tekijöille tai muille toimijoille. Ohjeisto on yrityksen tarpeista riippuen 4-8-sivuinen ja toimitetaan verkkoluettavassa pdf-muodossa.

Hinta on laskettu 3-5 värin ja 2-3 fontin yhdistelmiin, mikäli toiveissa on suurempi kokonaisuus, pyydä tähän erillinen tarjous.

Brändivärit ovat osa graafista ohjeistoa, mutta haluan tarjota ne myös erillisenä palveluna sillä värit ovat mieleenpainuvan logon lisäksi tärkein osa yrityksesi ulkoasua. Värit ovat sanatonta, mutta sitäkin tärkeämpää viestintää. Väreille tehdään (kuten graafiseen ohjeistukseenkin) huolellinen kontrasti- ja saavutettavuustarkistus, jotta väriyhdistelmät eivät ota silmiin ja sopivat myös värisokeille. Ohjeisto on toiveistasi riippuen 2-3 sivuinen ja toimitetaan verkkoluettavassa pdf-muodossa. Ohjeisto sisältää kaikki tarvittavat koodit, yksilöllisesti suunnittelun moodboardin sekä sanalliset ohjeet, kuinka värejä tulee yhdistellä.

Hinta on laskettu 3-5 värin yhdistelmiin, mikäli toiveissa on suurempi kokonaisuus, pyydä tähän erillinen tarjous.

Logo on yrityksesi allekirjoitus ja visuaalinen kulmakivi joka kannattaa teetättää aina ammattilaisella. Logossa ei kannata käyttää valmiselementtejä ja tekoälyn suunnittelemaa kuvitusta, jota ei voi todennäköisesti brändätä itselleen tekijänoikeuksien vuoksi. Saatat myös tarvita logosi useassa eri tiedostomuodossa, esimerkiksi jos aiot painattaa logoa. Saatat siis joutua joka tapauksessa turvautumaan ammattilaisen apuun tulevaisuudessa jotta saat logosi vektoroituna. Logo voi olla pelkkä teksti, tai kuvitettu.

Teen logot Adoben ammattiohjelmistolla, hyödyntäen lisenssiini kuuluvaa fonttikirjastoa ja luoden grafiikan eli kuvituksen itse. Tekstilogoissa muovaan fonttiin asetteluiden lisäksi persoonallisuutta ja ilmettä – sellaisenaan se ei lähde koskaan eteenpäin, ellei asiakas toivo. Logo toimitetaan jpg, png, pdf ja eps -muodoissa ja 1-3 toivotussa värissä – esimerkiksi niin, että logo toimii sekä tummaa että vaaleaa taustaa vasten.

Muokattavat pohjat someen onnistuvat helposti esimerkiksi käyttäjäystävällisen ja helpon Canvan sekä Adobe Expressin kautta. Luon sinne yritysilmeesi mukaisesti tarvitsemasi pohjat, joiden sisältöä voit muokata sovitusti joko ilmaisversiolla tai maksullisella versiolla.



Hinnat (+alv) ovat voimassa vuoden 2024 loppuun. Koevedokset ovat rajattomat tietyin ehdoin, jotka löydät palveluhinnastostani ja yhteyden saat tuttuun tapaan meilitse info@eanamedia.fi tai lomakkeen kautta. 🙂




Haluatko kokeilla kontrastitarkistusta itse?

Mikäli haluat kokeilla kontrastitarkistusta itse, yksi helppo työkalu löytyy WebAIM:ilta. Käytin WebAIM:in ilmaisia ohjeita apuna rakentaessani omaa sivustoani. Verkkosivusaavutettavuudessa on itsellänikin vielä työsarkaa, mutta parempaan pyritään päivitys kerrallaan, Asiakastöihin käytän nykyään Adobe Coloria, sillä teen moodboardit ja koko suunnitelman muutenkin Adoben ammattiohjelmistoilla. Omalla kohdallani värien valintaa helpottaa toki koulusta opittu värioppi ja sen hyödyntäminen käytännössä sekä omat näkemisen haasteeni. Ei siis hätää, autan koulutettuna graafikkona tässä erittäin mielelläni mikäli oma tekeminen tuntuu epävarmalta ja tarvitset apua sekä näkemystä!

Lähteet ja linkit ovat rehellisiä suosituksia, eivätkä minkäänlaisessa kaupallisessa yhteistyössä kanssani.

Kiitin jo etukäteen, mutta kiitän uudelleen, mikäli luit tänne asti. Toivottavasti tämä aihe herätti ajatuksia ja perusteli itsensä hyvin!

Aletaanko yhdessä tekemään paremmin saavutettavissa olevaa, kirjaimellisesti erottuvaa sisältöä?



Saavutettavin terkuin,
Eve / eanamedia