PALVELUHINNASTO

Olisiko nyt aika luoda yrityksellesi visuaalisesti vaikuttava yritysilme, tapahtumallesi houkutteleva taittotyö tai tunnistettava logo? Tunteita herättävä kolumni tärkeästä aiheesta? Autan mielelläni – voimme myös räätälöidä palvelut tarpeidesi mukaisesti.

Kuvassa kuvituskuva yritysilmeestä. Kuvassa näkyy brändivärit ja tekstisuunnittelu.



Yritysilme
alk. 700€ + alv

Oletko aloittava yrittäjä, luotko uutta brändiä tai haluatko vaan päivittää visuaalisen ilmeesi? Tämä palvelu on sinulle (vinkkinä; tämä on myös oiva rahoituksen/yritystuen käyttökohde). Ammattilaisen luoma yhteneväinen ulkoasu sisältää sitovan väri-, grafiikka- ja typografiamaailman, joka luo tunnettavuutta, uskottavuutta ja luottamusta heti alusta alkaen. Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran – autan mielelläni sen luomisessa!

Graafiseen ohjeistoon kootaan yrityksesi visuaalisen ilmeen linjaukset sekä ohjeet eri elementtien, kuten logon, typografian (tekstin) ja värien käytöstä. Ohjeisto toimii työkaluna ilmeen soveltamiseen ja se voidaan toimittaa esimerkiksi verkkosivujesi tekijöille tai muille toimijoille. Ohjeisto on yrityksen tarpeista riippuen 4-8-sivuinen ja toimitetaan verkkoluettavassa pdf-muodossa. Ohjeisto kootaan visuaalisesti kauniisti uuden yritysilmeesi fontteja ja värejä hyödyntäen.

Hinta on laskettu 3-5 värin ja 2-3 fontin yhdistelmiin, mikäli toiveissa on suurempi kokonaisuus, pyydä tähän erillinen tarjous.

Mikäli haluat yritysilmeeseesi edellämainittujen lisäksi muuta toistuvaa grafiikkaa tai lisäksi vaikkapa verkkosivuleiskan, sekin onnistuu hintaa hiomalla! Kuvaile toiveesi mahdollisimman tarkasti tarjouspyyntöösi. 😊

Brändivärit ovat osa graafista ohjeistoa, mutta haluan tarjota ne myös erillisenä palveluna sillä värit ovat mieleenpainuvan logon lisäksi tärkein osa yrityksesi ulkoasua. Värit ovat sanatonta, mutta sitäkin tärkeämpää viestintää. Väreille tehdään (kuten graafiseen ohjeistukseenkin) huolellinen kontrasti- ja saavutettavuustarkistus, jotta väriyhdistelmät eivät ota silmiin ja sopivat myös värisokeille. Ohjeisto on toiveistasi riippuen 2-3 sivuinen ja toimitetaan verkkoluettavassa pdf-muodossa. Ohjeisto sisältää kaikki tarvittavat koodit, yksilöllisesti suunnittelun moodboardin sekä sanalliset ohjeet, kuinka värejä tulee yhdistellä.

Hinta on laskettu 3-5 värin yhdistelmiin, mikäli toiveissa on suurempi kokonaisuus, pyydä tähän erillinen tarjous.

WordPress verkkosivut toteuttaa yhteistyönä taitava tekijä Inka Aitto-oja. Sivujen laajuus on 1-3 sivua ja autamme tarvittaessa domainin sekä webhotellin valinnassa. Voimme räätälöidä tarvittaessa mukaan lisäsivuja ja laadukkaan hakukoneoptimoinnin lisänäkyvyyden saamiseksi.

Tutustu tarkemmin yhteistyöpakettiimme ja Inkan referensseihin injanin sivustolla ja lue eanamedian artikkeli yhteisestä yritystarinastamme!

Logo on yrityksesi allekirjoitus ja visuaalinen kulmakivi joka kannattaa teetättää aina ammattilaisella. Logossa ei kannata käyttää valmiselementtejä joita ei voi välttämättä brändätä itselleen tekijänoikeuksien vuoksi. Saatat myös tarvita logosi useassa eri tiedostomuodossa, esimerkiksi jos aiot painattaa logoa. Logo voi olla pelkkä teksti, tai kuvitettu.

Logon ikoni on logon lyhennelmä, jota voi käyttää pienemmissä kuvakkeissa, joihin isompi tekstilogo ei mahdu tai muuttuu epäselväksi.

Logo ja ikoni toimitetaan jpg, png, pdf ja tarvittaessa eps -muodoissa ohjeiden kera. Saat selkokielisen ohjeistuksen, kuinka voit hyödyntää mitäkin tiedostomuotoa ja miten ne toimivat parhaiten.

Käyntikortti on ehkä jo joillekuille vanhanaikainen, mutta oikein toimiva muistijälki yrityksesi palveluista silloin kun keskustellaan ja verkostoidutaan kasvotusten – liiketilassasi, vapaalla tai vaikkapa messuilla. Käyntikortti toimitetaan painovalmiina pdf-muodossa.

Pohjat someen tai mainoksiin onnistuvat helposti esimerkiksi käyttäjäystävällisen ja helpon Canvan sekä Adobe Expressin kautta. Luon sinne tarvitsemasi pohjat, joiden sisältöä voit muokata sovitusti joko ilmaisversiolla tai maksullisella versiolla.

Pakettivaihtoehdot eivät ole kiveen hakattuja, eli laitahan vaan tarjouspyyntöä jos sinulla on erilainen kokonaisuus mielessäsi! Hintaa ja aika-arviota varten tarvitsen mahdollisimman tarkan tiedon siitä mitä toivotaan. Työstä luodaan kirjallinen sopimus. Jee, odotan innolla viestiäsi!


(Huom! Hinnat on suunnattu pk-yrityksille – pidätän oikeuden hinnan muutoksiin suuremmille yrityksille, joille työn näkyvyys ja rahallinen arvo/hyöty on myös suurempi.)

Yhteistyöpaketti
Kattav
a
2350€ + alv

  • Verkkosivut 1-3
  • sivua by injan
  • Graafinen ohjeisto
  • Logo + ikoni
  • Käyntikortti
  • tai 5 somepohjaa

Yritysilme
Medium
1050€ + alv

  • Graafinen ohjeisto
  • Logo + ikoni
  • Käyntikortti
  • tai 5 somepohjaa

Yritysilme
Sopiva
890€ + alv

  • Graafinen ohjeisto
  • Logo + ikoni

Yritysilme
Kompakti
700€ + alv

  • Brändivärit
  • Logo + ikoni
Kuvassa kuvituskuva taittotöistä. Kuvassa näkyy esimerkkinä taitettu lehti.

Taittotyöt
Pyydä tarjous!

Esitteet, mainokset, lehdet, flyerit, julisteet, käyntikortit, lahjakortit, etiketit, kirjat ja muut vastaavat projektit painovalmiina pdf-tiedostoina. Ammattitaidolla luotu onnistunut painovalmis taitto lisää teoksen kiinnostavuutta ja tuo sen selkeästi kohderyhmälleen esille. Lopullinen työn hinta määrittyy työn laajudesta ja sen suorittamisen aika-arviosta.

Esimerkkihinta 1.
4-sivuinen A5 esite valmiilla tekstisisällöllä ja kahdella painovalmiiksi käsiteltävällä kuvalla 350€ + alv
.

Esimerkkihinta 2.
Kaksipuolinen käyntikortti valmiiksi vektoroidulla logolla 160€ + alv.

Esimerkkihinta 3.
150-200 -sivuinen tekstikirjan taitto ja kansisuunnittelu alk. 1800€ + alv.

Esimerkkihinta 4.
150-200 -sivuinen työkirjan (eli erilaista taulukkografiikkaa tai kuvitusta sisältävän kirjan) graafinen suunnittelu, taitto ja kansisuunnittelu alk. 2800€ + alv.

Taittotyö koostuu typografiasta, kuvista ja/tai muista visuaalisista elementeistä. Taittoon kuuluu myös kuvien painovalmiiksi käsittely. Ellei kuvia löydy itseltä, käytössäni on kuvapankkeja ja mahdollisuus kuvittaa työ myös itse tekemälläni grafiikalla. Tarvittaessa autan myös muussa taiton tekstisisällön luomisessa ja hiomisessa.

En käytä taittoihin valmiita pohjia, vaan jokaiselle asiakkaalle luodaan uniikki ja yksilöllinen tuote, jossa toki huomioidaan tarvittaessa yrityksen muu graafinen ilme tai graafinen ohjeistus. Taitto valmistetaan Adoben ammattiohjelmistoa hyödyntäen.

Huomioitavaa on, että valmistan painovalmiin tuotteen, mutta en tarjoa painatusta. Jos painotalon valinta tuntuu vaikealta, autan toki tässäkin mielelläni.

Hintaa ja aika-arviota varten tarvitsen mahdollisimman tarkan tiedon siitä mitä toivotaan, onko sisältö esimerkiksi asettelua ja käsittelyä vaille valmista vai kuuluuko mahdolliseen projektiin myös sisällön tuottaminen. Työstä luodaan kirjallinen sopimus. Odotan innolla viestiäsi, taitto on parasta hommaa ikinä!


(Huom! Hinnat on suunnattu pk-yrityksille – pidätän oikeuden hinnan muutoksiin suuremmille yrityksille, joille työn näkyvyys ja rahallinen arvo/hyöty on myös suurempi.)

Kuvassa kuvituskuva vakkaritekijäpalveluun. Kuvassa on kalenteri, johon on merkitty erilaisia markkinointisuunnitelmia.

Vakkarigraafikko
Pyydä tarjous!

Tarvitsetko osa-aikaisen ja vähennyskelpoisen graafikon tai markkinointivastaavan ilman työntekijän kuluja? Tuleeko yrityksellesi tasaisesti tarvetta mainontaan tai sisällön luomiseen, eikä aika riitä millään? Stressivapaa suositus tälle palvelulle! Keskustellaan ja hiotaan yhdessä sopiva kuukausisuunnitelma, joka vapauttaa sinut stressistä.

Luomme yhdessä yksilöllisistä tarpeistasi kirjallisen sopimuksen ja sovimme selkeän ja stressittömän aikataulutuksen aineistojen toimitukseen, töiden valmistumiseen sekä yhteisen projektimme kestoon.

Sinä saat osa-aikaisen ja vähennyskelpoisen graafikon/sisällöntuottajan ilman työntekijän kuluja, minunkin on tekijänä mukava tehdä isompaa kokonaisuutta samalle asiakkaalle.

Kun yrityksesi markkinoinnin hoitaa sama luotettava tekijä, sisältösi pysyy yhtenäisenä ja laadukkaana.

Tuntihinta riippuu työn haastavuudesta ja valmiin aineiston määrästä.

Hintaa ja aikataulua varten tarvitsen siis mahdollisimman tarkan tiedon siitä mitä mahdollisesti toivotaan, onko sisältö yleensä asettelua ja käsittelyä vaille valmista vai kuuluuko tuleviin projekteihin myös sisällöntuottaminen kuvituksen ja/tai tekstin muodossa.

Odotan innolla viestiäsi ja alkavaa yhteistyötämme!

Kuvituskuvassa esimerkkilogoja.

Logosuunnittelu
alk. 350€ + alv

Logo on yrityksesi allekirjoitus ja visuaalinen kulmakivi joka kannattaa teetättää aina ammattilaisella. Logo voi koostua pelkästä tekstistä tai tekstistä ja kuvasta. Logon ikoni on logon lyhennelmä, jota voi käyttää pienemmissä kuvakkeissa, joihin isompi tekstilogo ei mahdu tai muuttuu epäselväksi.

Mitä hintaan sisältyy?

Suunnittelen logot Adoben ammattiohjelmistolla hyödyntäen lisenssiini kuuluvaa fonttikirjastoa ja luoden kuvituksen itse. Logoa ei siis tehdä esim. Canvalla tai tekoälyä promptaamalla, vaan saat täysin yksilöidyn tuotteen. Tekstilogoissa muovaan fonttiin asetteluiden lisäksi persoonallisuutta ja ilmettä – sellaisenaan se ei lähde koskaan eteenpäin, ellei asiakas näin itse toivo.

Suunnittelen alkukartoituksen perusteella ensimmäisiin vedoksiin 6-10 käyttökelpoista logovaihtoehtoa, eli kyse ei ole nopeasta sutaisusta ja parista hahmotelmasta, vaan vedokset ovat jo alusta alkaen laadukkaat ja vaihtoehtoja on useampi, jotta voit olla varma päätöksestäsi.

Vedostelemme myös ikonin eli logon lyhennelmän, jota voi käyttää pienemmissä kuvakkeissa, joihin isompi tekstilogo ei mahdu tai muuttuu epäselväksi (esimerkiksi verkkosivujen ikoni).

Logo ja ikoni toimitetaan jpg, png, pdf ja tarvittaessa eps -muodoissa. Logo toimitetaan 1-3 toivotussa värissä – esimerkiksi niin, että logo toimii sekä tummaa että vaaleaa taustaa vasten.

Saat selkokielisen ohjeistuksen, kuinka voit hyödyntää mitäkin tiedostomuotoa ja miten ne toimivat parhaiten.

Huomioithan, ettei hintaan kuulu brändivärisuunnittelu ja logon värikoodien erittely. Tämä on osa aiemmin mainittua yritysilme-palvelua. Työstä luodaan kirjallinen sopimus.

Miksi teetättää logo ammattilaisella?

Logon toteutukseen ei kannata käyttää valmiselementtejä joita ei voi välttämättä käyttää haluamansalaisesti alkuperäisen teoksen tekijän tekijänoikeuksien vuoksi. Tällaisia mahdollisia tekijänoikeuksia rikkovia tilanteita voisi olla logon/kuvion painattaminen ja jälleenmyynti kolmansille osapuolille. Lisäksi täysin sama kuvio voi löytyä myös tuhansilta muilta yrityksiltä.

Pienimuotoisessa toiminnassa ja omassa käytössä tämä ei kuitenkaan yleensä aiheuta harmaita hiuksia, mutta muistathan silti tutustua käyttämiesi kuvien mahdollisiin tekijänoikeusrajoituksiin ja tutkia, ettei esimerkiksi kilpailijasi käytä samaa pohjaa.

Saatat myös tarvita logosi useassa eri tiedostomuodossa, esimerkiksi jos aiot painattaa logoa. Voi siis olla, että joudut joka tapauksessa maksamaan lähes saman hinnan tai enemmän ammattilaiselle myöhemmin pelkästä logon vektoroinnista. Vektorointi tarkoittaa kuvan muokkaamista sellaiseen muotoon jossa sen kokoa voidaan suurentaa ilman, että se menettää tarkkuuttaan. Kuulostaa helpolta ja nopealta, mutta voi viedä huonolaatuisen/pienen kuvan käsittelyssä tunteja ellei monimutkaisessa ja pieniä yksityiskohtia sisältävässä tapauksessa koko työpäivänkin.

Pistähän viestiä niin aletaan suunnittelemaan!


(Huom! Hinnat on suunnattu pk-yrityksille – pidätän oikeuden hinnan muutoksiin suuremmille yrityksille, joille työn näkyvyys ja rahallinen arvo/hyöty on myös suurempi.)

Logosuunnittelu kuvituksella
420€ + alv

Logosuunnittelu
tekstillä

350€ + alv

Kaupan päälle
logon ikoni

0€

Kuvassa kuvituskuva muokattavat pohjat -palveluun. Kuvassa näkyy esimerkkinä Canva-pohjia.


Muokattavat pohjat
Pyydä tarjous!

Helposti ja edullisesti itse muokattavat pohjat someen, mainoksiin, sisäiseen viestintään tai mitä ikinä keksitkään. Muokkausalustana voi toimia toiveistasi riippuen esimerkiksi Canva tai Adobe Express. Nämä alustat ovat käyttäjäystävällisiä ja niistä löytyy myös ilmaisversiot.

Esimerkkihinta 1.
5kpl 4:3 -pohjaa Canvaan tai Expressiin yrityksesi graafisen ohjeistuksen tai muun yleisilmeen mukaan 160€ + alv.

Esimerkkihinta 2.
10-sivuinen esityspohja Canvaan tai Expressiin yrityksesi graafisen ohjeistuksen tai muun yleisilmeen mukaan 350€ + alv .

Lopullinen työn hinta määrittyy työn laajudesta ja sen suorittamisen aika-arviosta. Hintaa ja aika-arviota varten tarvitsen mahdollisimman tarkan tiedon siitä mitä toivotaan, onko olemassa graafinen ohjeisto jota noudatetaan ja millä muokkausalustalla haluat muokata pohjia. Työstä luodaan kirjallinen sopimus. Odotan innolla viestiäsi!


(Huom! Hinnat on suunnattu pk-yrityksille – pidätän oikeuden hinnan muutoksiin suuremmille yrityksille, joille työn näkyvyys ja rahallinen arvo/hyöty on myös suurempi.)

Kuvassa kuvitustyö copywrite eli kirjoitustyö-palveluun. Kuvassa näkyy esimerkkinä kannettava tietokone, jonka ruudulla näkyy paljon tekstiä.

Kirjoitustyö
Pyydä tarjous!

Viliseekö sanat silmissä, eikä oikein jaksa tai kerkeä kirjoittaa helppolukuista ja myyvää ammattijargonia? Eipä se mitään, olen täällä juuri sinua varten. Näppämistöstäni irtoaa tekoälyvapaata ja tarvittaessa älyvapaatakin kotisivujen tekstisisältöä, myyntitekstejä, referenssihaastatteluita, hakukoneystävällisiä blogiartikkeleita tai vaikkapa kolumneja.

Esimerkkihinta 1.
400-600 -sanainen blogiartikkeli 500€ + alv, työ sisältää huolellisen taustatutkimuksen ja aiheeseen tutustumisen.

Esimerkkihinta 2.
400-600 -sanainen referenssihaastattelu – minä kysyn ja sinä tai joku muu vastaa. Koostan tästä mielenkiintoisen ja helppolukuisen artikkelin, jota voi hyödyntää esimerkiksi verkkosivuilla yritystarinana 550€ + alv.

Kotisivujen tekstisisältö voi olla esimerkiksi juuri tällaista, mitä luet tällä hetkellä. Palveluiden tai tuotteiden kuvauksia, yrityksen historiaa tai henkilökuvauksia.

Referenssihaastattelut toimivat erinomaisen hyvin juurikin edellämainituissa henkilökuvauksissa. On helpompi kertoa itsestään ja osaamisestaan kun joku muu kysyy ja muotoilee vastauksen helppolukuiseksi. Referenssihaastatteluita voi hyödyntää toki myös esimerkiksi yksittäisissä artikkeleissa.

Hakukoneystävällinen blogiteksti sisältää yli 500 sanaa ja sen tarkoituksena on miellyttää sisällöllään ja sanavalinnoillaan hakukoneita. Tutustun huolellisesti aiheeseen ja teen tekstiä varten huolellisen taustatutkimuksen.

Kolumni irtoaa melkein aiheesta kuin aiheesta ja pohjana ajatustyölle toimii oma näkökulmani. Kolumni ei ole pitkä, mutta sen tarkoituksena on herättää huomiota ja lukijassaan tunteita.

En käytä teksteissäni tekoälyä.

Lopullinen työn hinta määrittyy työn laajudesta ja sen suorittamisen aika-arviosta. Hintaa ja aika-arviota varten tarvitsen mahdollisimman tarkan tiedon siitä mitä toivotaan ja onko erityisesti blogisisältöä varten vaadittava tieto kuinka helposti saatavilla (esim. aihetta sivuavat lähdeluettelot). Työstä luodaan kirjallinen sopimus. Odotan innolla viestiäsi!


(Huom! Hinnat on suunnattu pk-yrityksille – pidätän oikeuden hinnan muutoksiin suuremmille yrityksille, joille työn näkyvyys ja rahallinen arvo/hyöty on myös suurempi.)


Konsultointi on aina ilmaista ja kaikkiin palveluihin sisältyy koevedoskierrokset. Hinnat on suunnattu pk-yrityksille.

KÄYTÄNNÖT

Kurkkaa, löydätkö täältä vastauksen käytännön kysymyksiin.

Ymmärrän! Voit lukea halutessasi blogitekstini graafikon hinnoittelusta, niin hintaperusteet ja siitä vähennettävät kulut avautuvat paremmin – hinnastahan jää tekijälle käteen alle puolet. Viralliseen suositukseen 112,50/h (2024) nähden hintani pk-yrityksille on siis vielä kovin maltillinen ja matalakin.

Rajattomien koevedosten myötä ennalta sovitun pakettihinnan tuntihinta voi myös laskea, mikäli koevedoskierroksia tulee 4 tai enemmän. Useimmiten asiakas kuitenkin haluaa hinnan ennakkoon, joten pitäydyn toistaiseksi pakettihinnoissa todellisuudessa toteutuneen tuntitaksan sijaan. Pakettihinta perustuu omaan arviooni työskentelynopeudestani.

Mikäli hinta tuntuu kalliilta perusteluistani huolimatta, ymmärrän edelleen tunteesi.

Voit aina kysyä myös budjettisi mukaisen tarjouksen, niin mietitään mitä voisin tehdä siihen hintaan – siinä ei ole mitään hävittävää eikä varsinkaan hävettävää!

Jokainen projekti on uniikki ja siihen käytetty aika voi vaihdella tunnista useaan työpäivään. Luovan työn hinnoittelu ei ole yksiselitteistä eikä yksi tunti ole kaikissa töissä samanarvoinen haastavuutensa puolesta. Esimerkkihinnat eivät siis ole kiveen hakattuja, mutta luovat kuitenkin selkeämmät raamit hintatasolleni.

Yllämainitusti kaikenlainen konsultointi on aina ilmaista, joten otathan rohkeasti yhteyttä myös jos sinulla on kysyttävää tai jotain sellaista projektia, mitä ei löytynyt suoraan palveluistani. 😊

Hintoja on korotettu 2.1.2025 ja tästä on informoitu kuukautta ennen sivuilla sekä eanamedian somessa. Korotuksen perusteet löytyvät täältä.

Ota yhteyttä osoitteeseen info@eanamedia.fi tai lomakkeen kautta. Laita tarjouspyyntöön tai tilaukseesi mahdollisimman tarkka kuvaus siitä mitä tarvitset. Esitän tämän perusteella tai lisäkysymysten jälkeen tarjouksen, ellei hinnastossani ollut selkeää hintaa haluamallesi tuotteelle. Hinnat hyväksyttyäsi pyydän yhteys- ja laskutustietosi ja teen tilauksesta kirjallisen sopimuksen, joka hyväksytään kirjallisesti sähköpostitse.

Sopimus on tavanomainen käytännön asia, joka turvaa molempien sopijaosapuolten oikeudet tarvittaessa.

Maksutapana toimii laskutus ja lasku lähetetään 14 päivän maksuajalla ensimmäisten koevedosten yhteydessä. Sinun ei siis tarvitse maksaa ”sikaa säkissä”. Luethan saamasi sopimusehdot kuitenkin huolellisesti!

Annan aika-arvion tarjouksen yhteydessä toiveet ja senhetkisen työtilanteeni huomioiden. Pyrin tehokkuuteen ja selkeään aikatauluun, vastaan viesteihin arkisin ilmoittamallani työskentelyajalla. Tarkkaa valmistumisaikaa on kuitenkaan mahdoton antaa ennakkoon, koska se riippuu myös koevedoskierrosten määrästä ja asiakkaan mahdollisuuksista sekä nopeudesta vastata niihin.

Minun arvolupaukseni on se, että olen vastuullinen ja luotettava tekijä. Tarkoittaen sitä, että suostun vain sellaisiin töihin, mistä koen yrityksen aidosti hyötyvän. Esimerkkinä, jos yritys pyytää jotain vanhentunutta mainosmallia mikä ei juurikaan enää tänä päivänä palvele – koen velvollisuudekseni suositella tilalle jotain mikä taas voisi toimia. Minulla on aito halu auttaa yritysasiakkaitani menestymään erottuvan ja kohderyhmälleen sopivan markkinoinnin välityksellä.

Ensisijaisesti etsin siis ratkaisuja ja toteutan visioita puhtaasta halusta auttaa ja rakkaudesta lajiin – sen kyljessä tulee sitten se myynti, millä ostan näkkileivän talouteen.

Koska pyrin itse toimillani vastuullisuuteen, odotan samaa myös asiakkailtani. En siis lähde tekemään esimerkiksi epäeettistä ja loukkaavaa sisältöä. Odotan myös asiallista kommunikointia sekä sopimukseemme ja yhteydenpitoomme sitoutumista työn edistämiseksi – en siis jätä vastaamatta viestiisi viikoiksi, joten ethän sinäkään.

Jotta voin olla jatkossakin mahdollisimman hyvä tekninen tekijä, seuraan aktiivisesti alati muuttuvia trendejä ja opettelen uutta sekä mahdollisimman ympäristöystävällistä toimintaa liittyen yritykseni mahdollisiin hankintoihin. Käytän ja suosittelen asiakkailleni tarvittaessa vain paikallisia ja vastuullisesti toimivia alihankkijoita.

Kyllä lähtökohtaisesti kuuluvat, kuitenkin maltillisessa määrin. Pyrin huolelliseen konsultointiin, jotta pääsisimme halutun tyylin jäljille ensimmäisistä koevedoksista lähtien. Toivon myös asiakkailtani selkeää visiota, jotta osaamme lähteä heti oikeaan suuntaan. Vaikka vapaat kädet olisivat taitavat, ajatusten lukuun ne eivät pysty. Kannattaakin tilata työ vasta sitten, kun tietää millaisen haluaa – erityisesti uuden yrityksen logosuunnittelun kohdalla jos taustatietona ei ole vielä minkäänlaista yrityksen ulkoasua.

Tätä voisi verrata puvun tilaamiseen räätäliltä – jos annat vapaat kädet, on lopputulos takuuvarmasti huolellinen ja siihen on käytetty maksetun palkan verran aikaa, mutta se ei välttämättä ole tyyliäsi.

Jos koevedoskierrosten määrä ylittyisi kolmella kerralla ja työ ei etenisi siinä vaiheessa lainkaan, on syytä pitää palaveri. Nopeat muutokset ja olemassaolevan muodon hiominen sen sijaan ovat ihan asiaankuuluvia vedoksia.

Kaikki työt ovat valmistuneet tähän saakka keskimäärin 1-4 koevedoskierroksella.

Ei saa. Koevedokset ovat sopijapuolten kesken jaettavia luottamuksellisia tietoja. Perheeltä ja ystäviltä saa tottakai kysyä mielipidettä, mutta esimerkiksi sosiaaliseen mediaan ja muille kolmansille osapuolille jakaminen on kielletty. Koevedokset ovat keskeneräisiä tuotteita myyjän ja tilaajan välillä, ja työn maksu otetaan vain yhdestä, eikä esimerkiksi kymmenestä eri versiosta. Käyttö- ja tekijänoikeus siirtyy siis vain tilattuun, valmiiseen, hyväksyttyyn ja maksettuun tuotteeseen.

Tilauksesta luodaan erikseen sopimus molempien osapuolten turvaksi ja väärinkäytösten estämiseksi. Sopimus kattaa myös kohdan koevedoksista.

Lasku lähetetään kun sopimus työstä on tehty ja työn teko aloitetaan, eli ensimmäisten koevedosten yhteydessä. Laskulla on 14pv maksuaikaa, jonka aikana työ todennäköisesti myös valmistuu, ellei kyse ole isommasta projektista.

(Poikkeuksena Kattava -yhteistyöpaketti laskutetaan kahdessa osassa; eanamedia laskuttaa edellämainitun mukaisesti oman osuutensa aloitettuaan työn ja Injan laskuttaa oman osuutensa verkkosivujen valmistuttua, kuitenkin viimeistään 4vk sopimuksen teosta. Arvioitu paketin valmistumisaika on 2-4vk – mikäli työ kuitenkin viivästyy asiakkaasta johtuvista syistä, lähetetään loppulasku siitä huolimatta viimeistään 4vk kohdalla.)

Huomioithan, että 14. päivä on viimeinen eräpäivä, jolloin maksun tulee olla jo maksettuna. Käyttöoikeus siirtyy työlle, jonka maksun olen vastaanottanut.

Maksamatta jääneellä työllä ei ole minkäänlaista käyttöoikeutta. Omistus-, käyttö- ja muokkausoikeus säilyy tällöin eanamedialla. Maksamattomat laskut menevät muistutuksen jälkeen perintään.

Olen päätoiminen yrittäjä, eanamedialla on y-tunnus ja palvelut ovat alv-vähennyskelpoisia (2025).

Luovutan lähtökohtaisesti vapaat käyttöoikeudet kaikkiin hyväksyttyihin ja maksettuihin tuotteisiin. Nämä sisältyvät pk-yrityksille suunnattuihin hintoihini. Pidätän kuitenkin käyttö- ja muokkausoikeuden edellämainittuihin koevedoksiin, työstöversioon ja maksamatta jääneisiin tuotteisiin.

Tilauksesta luodaan erikseen yksilöllinen sopimus molempien osapuolien turvaksi ja väärinkäytösten estämiseksi.

Graafikon, eli luovan alan tekijän tekijänoikeutta voi verrata esimerkiksi kuvaamiseen ja kuvaajan tekijänoikeuteen. Vaikka kuvaajallekin ohjeistetaan tarkkaan, millainen kuva halutaan niin kuvaajalla eli kuvan toteuttajalla ja käsittelijällä on kuitenkin tekijänoikeus, eikä esimerkiksi raakavedoksia saa käyttää missään ja siksi niissä onkin yleensä ”koevedos”-vesileimat. Usein maksettuihin kuviin printataan myös kuvaajan oma vesileima ja annetaan ohjeistus, että kuvaaja täytyy mainita jos kuvaa käytetään julkisesti eikä kuvaa olisi suotuisaa muokata itsekseen. Vaikka siitä on maksettu ja vaikka kuvan idea oli ostajalla.

Itse olen entisenä yksityisyritysten omistamana graafikkona linjannut kokemani perusteella, että omassa yritystoiminnassani muodon muokkausoikeus ja työstöversio tulee säilymään lähtökohtaisesti aina minulla ellei muusta erikseen sovita ja makseta korvausta. Näin linjaa usea luovan alan yksityisyrittäjä suojellakseen työtään ja välttyäkseen siltä, ettei teos pyörii pian suuryrityksen ilmeenä ja mainoksena ilman, että teoksen tekijä saa siitä asianmukaista korvausta.

Tuotteen hinta koostuu aina osittain myös oikeuksien myymisestä ja rajaamisesta, siksi pienyrityksille ja suuryrityksille on usein eri hinnat, koska teoksen rahallinen hyöty ja näkyvyys on eri tasoa.

Asia erikseen Canvan kaltaiset valmispohjat tai yleispätevät wordit joiden elementteihin kellään ei ole tietenkään oikeutta, eikä ne vaadi muutenkaan ”luovalla tasolla” niin paljoa eikä niitä voi yleisyytensä puolesta teoksiksi lukea.

(Oikeudet on kuitenkin valmispohjien suunnittelijoillakin ja käyttöehdoissaan he määrittelevät, miten heidän ilmaiseksi tarjoamaa sisältöä saa käyttää ja miten ei. Kannattaa siis aina lukea kuvapankkien ja vastaavien ilmaissivustojenkin käyttöehdot, koska usein niissä saatetaan kieltää esimerkiksi kaupallinen käyttö. Moraalisestihan luvaton käyttö on tietenkin aina väärin teoksen luojaa / kuvan ottajaa ajatellen.)

PItemmittä puheitta

Aletaanpa sitten suunnittelemaan
yrityksellesi sitä erottuvaa sisältöä.


VAI ARVELUTTAAKO?

Tässä vielä muutamia syitä, miksi valita minut.