Kuvassa kuvituskuva yritysilmeestä. Kuvassa näkyy brändivärit ja tekstisuunnittelu.



PALVELUHINNASTO

Yritysilme
alk. 600€ + alv

Oletko aloittava yrittäjä tai haluatko päivittää visuaalisen ilmeesi? Tämä palvelu on sinulle (vinkkinä, tämä on usein oiva rahoituksen/yritystuen käyttökohde!). Siistillä ja erottuvalla ulkoasulla luot yrityksellesi ja brändillesi tunnettavuutta sekä uskottavuutta heti alusta alkaen. Ammattilaisen luoma yhteneväinen ulkoasu käsittää sitovan väri-, grafiikka- ja typografiamaailman. Logosi, kotisivusi, sosiaalinen mediasi ja kaikki tuleva markkinointisi toteutetaan siis ohjeiston mukaisesti samalla tyylillä.

Graafiseen ohjeistoon kootaan yrityksesi visuaalisen ilmeen linjaukset sekä ohjeet eri elementtien, kuten logon, typografian (tekstin) ja värien käytöstä. Ohjeisto toimii työkaluna ilmeen soveltamiseen ja se voidaan toimittaa esimerkiksi verkkosivujesi tekijöille tai muille toimijoille. Ohjeisto on yrityksen tarpeista riippuen 4-8-sivuinen ja toimitetaan verkkoluettavassa pdf-muodossa.

Hinta on laskettu 3-5 värin ja 2-3 fontin yhdistelmiin, mikäli toiveissa on suurempi kokonaisuus, pyydä tähän erillinen tarjous.

Brändivärit ovat osa graafista ohjeistoa, mutta haluan tarjota ne myös erillisenä palveluna sillä värit ovat mieleenpainuvan logon lisäksi tärkein osa yrityksesi ulkoasua. Värit ovat sanatonta, mutta sitäkin tärkeämpää viestintää. Väreille tehdään (kuten graafiseen ohjeistukseenkin) huolellinen kontrasti- ja saavutettavuustarkistus, jotta väriyhdistelmät eivät ota silmiin ja sopivat myös värisokeille. Ohjeisto on toiveistasi riippuen 2-3 sivuinen ja toimitetaan verkkoluettavassa pdf-muodossa. Ohjeisto sisältää kaikki tarvittavat koodit, yksilöllisesti suunnittelun moodboardin sekä sanalliset ohjeet, kuinka värejä tulee yhdistellä.

Hinta on laskettu 3-5 värin yhdistelmiin, mikäli toiveissa on suurempi kokonaisuus, pyydä tähän erillinen tarjous.

WordPress verkkosivut toteuttaa yhteistyönä taitava tekijä Inka Aitto-oja. Sivujen laajuus on 1-3 sivua ja autamme tarvittaessa domainin sekä webhotellin valinnassa. Voimme räätälöidä tarvittaessa mukaan lisäsivuja ja laadukkaan hakukoneoptimoinnin lisänäkyvyyden saamiseksi.

Tutustu tarkemmin yhteistyöpakettiimme ja Inkan referensseihin injanin sivustolla ja lue eanamedian artikkeli yhteisestä yritystarinastamme!

Logo on yrityksesi allekirjoitus ja visuaalinen kulmakivi joka kannattaa teetättää aina ammattilaisella. Logossa ei kannata käyttää valmiselementtejä joita ei voi välttämättä brändätä itselleen tekijänoikeuksien vuoksi. Saatat myös tarvita logosi useassa eri tiedostomuodossa, esimerkiksi jos aiot painattaa logoa. Logo voi olla pelkkä teksti, tai kuvitettu.

Logon ikoni on logon lyhennelmä, jota voi käyttää pienemmissä kuvakkeissa, joihin isompi tekstilogo ei mahdu tai muuttuu epäselväksi. Logo ja ikoni toimitetaan jpg, png, pdf ja eps -muodoissa.

Käyntikortti on ehkä jo joillekuille vanhanaikainen, mutta oikein toimiva muistijälki yrityksesi palveluista silloin kun keskustellaan ja verkostoidutaan kasvotusten – liiketilassasi, vapaalla tai vaikkapa messuilla. Käyntikortti toimitetaan painovalmiina pdf-muodossa.

Pohjat someen tai mainoksiin onnistuvat helposti esimerkiksi käyttäjäystävällisen ja helpon Canvan sekä Adobe Expressin kautta. Luon sinne tarvitsemasi pohjat, joiden sisältöä voit muokata sovitusti joko ilmaisversiolla tai maksullisella versiolla.

Taittotyö voi olla esimerkiksi 4-sivuinen esite, lahjakortti, flyer, juliste tai muu kohtuullisen kokoinen painovalmis työ. Jos toiveissa on kuitenkin useampisivuinen työ tai haastavamman grafiikan luominen työhön, sekin onnistuu mainiosti hintaa hiomalla.

Huomioitavaa on, että valmistan painovalmiin tuotteen, mutta en kuitenkaan tarjoa painatusta.

Pakettivaihtoehdot eivät ole kiveen hakattuja, eli laitahan vaan tarjouspyyntöä jos sinulla on erilainen kokonaisuus mielessäsi! Hintaa ja aika-arviota varten tarvitsen mahdollisimman tarkan tiedon siitä mitä toivotaan. Työstä luodaan kirjallinen sopimus.

Jee, odotan innolla viestiäsi!

Yhteistyöpaketti
Kattav
a
2070€ + alv

  • Verkkosivut 1-3
  • sivua by injan
  • Graafinen ohjeisto
  • Logo + ikoni
  • Käyntikortti
  • (tai 5 somepohjaa)

Yritysilme
Medium
1200€ + alv

  • Graafinen ohjeisto
  • Logo + ikoni
  • Käyntikortti
  • 5 somepohjaa
  • Taittotyö

Yritysilme
Sopiva
870€ + alv

  • Graafinen ohjeisto
  • Logo + ikoni
  • Käyntikortti
  • (tai 5 somepohjaa)

Yritysilme
Kompakti
600€ + alv

  • Brändivärit
  • Logo + ikoni
Kuvassa kuvituskuva taittotöistä. Kuvassa näkyy esimerkkinä taitettu lehti.

Taittotyöt
Pyydä tarjous!

Esitteet, mainokset, lehdet, flyerit, julisteet, käyntikortit, lahjakortit, pakkaussuunnittelu, kirjat ja muut vastaavat projektit painovalmiina pdf-tiedostoina. Ammattitaidolla luotu onnistunut painovalmis taitto lisää teoksen kiinnostavuutta ja tuo sen selkeästi kohderyhmälleen esille. Lopullinen työn hinta määrittyy työn laajudesta ja sen suorittamisen aika-arviosta.

Esimerkkihinta 1.
4-sivuinen A5 esite valmiilla tekstisisällöllä ja kahdella painovalmiiksi käsiteltävällä kuvalla 350€ + alv
.

Esimerkkihinta 2.
85x55mm käyntikortti valmiiksi vektoroidulla logolla 60€ + alv.

Taittotyö koostuu typografiasta, kuvista ja/tai muista visuaalisista elementeistä. Taittoon kuuluu myös kuvien painovalmiiksi käsittely. Ellei kuvia löydy itseltä, käytössäni on kuvapankkeja ja mahdollisuus kuvittaa työ myös itse tekemälläni grafiikalla. Tarvittaessa autan myös muussa taiton tekstisisällön luomisessa ja hiomisessa.

En käytä taittoihin valmiita pohjia, vaan jokaiselle asiakkaalle luodaan uniikki ja yksilöllinen tuote, jossa toki huomioidaan tarvittaessa yrityksen muu graafinen ilme tai graafinen ohjeistus. Taitto valmistetaan Adoben ammattiohjelmistoa hyödyntäen.

Huomioitavaa on, että valmistan painovalmiin tuotteen, mutta en tarjoa painatusta. Jos painotalon valinta tuntuu vaikealta, autan toki tässäkin mielelläni.

Hintaa ja aika-arviota varten tarvitsen mahdollisimman tarkan tiedon siitä mitä toivotaan, onko sisältö esimerkiksi asettelua ja käsittelyä vaille valmista vai kuuluuko mahdolliseen projektiin myös sisällön tuottaminen. Työstä luodaan kirjallinen sopimus.

Odotan innolla viestiäsi, taitto on parasta hommaa ikinä (syömisen ja nukkumisen lisäksi)!

Kuvassa kuvituskuva vakkaritekijäpalveluun. Kuvassa on kalenteri, johon on merkitty erilaisia markkinointisuunnitelmia.

Vakkaritekijä
Pyydä tarjous!

Stressivapaa suositus tälle palvelulle! Tuleeko yrityksellesi tasaisesti tarvetta mainontaan tai sisällön luomiseen, eikä aika riitä millään? Helpottaisiko, jos sinulla olisi vakkaritekijä täräyttämässä esimerkiksi sen jokakuukautisen blogitekstin tai lehtimainoksen? Keskustellaan ja hiotaan yhdessä juuri sinulle sopiva kuukausisuunnitelma, joka vapauttaa sinut stressistä. Hinnoittelussa huomioidaan paljousalennus, eli saat sitovat palvelut luonnollisesti yksittäistilausta edullisemmin.

Esimerkkihinta 400e + alv /kk. Hintaan sisältyy 500-sanainen blogiteksti, tai vaikkapa kaksi painovalmista lehtimainosta ja/tai flyeria sisältäen tarvittavat koevedokset. Ensimmäisestä kuukaudesta maksat normaalin tuntiarviooni perustuvan täyden hinnan ja voit vielä purkaa sopimuksen halutessasi kuukauden loputtua. Mikäli sopimus kuitenkin jatkuu -> jatkossa saat 10% alennuksen eli esimerkin mukaisesti 360e + alv / kk.

Kuukausimaksu ja siihen sidottu työmäärä on kiinteä ja laskutetaan lähtökohtaisesti joka kuussa. Luomme yhdessä yksilöllisistä tarpeistasi kirjallisen sopimuksen ja sovimme selkeän ja stressittömän aikataulutuksen töiden valmistumiseen. Sopimuksen vähimmäiskesto on 5kk.

Hintaa ja aika-arviota varten tarvitsen mahdollisimman tarkan tiedon siitä mitä mahdollisesti toivotaan, onko sisältö yleensä asettelua ja käsittelyä vaille valmista vai kuuluuko tuleviin projekteihin myös sisällöntuottaminen kuvituksen ja/tai tekstin muodossa. Odotan innolla viestiäsi ja alkavaa yhteistyötämme!

Kuvassa kuvituskuva logosuunnittelupalveluun. Kuvassa näkyy esimerkkinä tehtyjä logoja.

Logosuunnittelu
alk. 250€ + alv

Logo on yrityksesi allekirjoitus ja visuaalinen kulmakivi joka kannattaa teetättää aina ammattilaisella. Logo voi koostua pelkästä tekstistä tai tekstistä ja kuvasta. Logon ikoni on logon lyhennelmä, jota voi käyttää pienemmissä kuvakkeissa, joihin isompi tekstilogo ei mahdu tai muuttuu epäselväksi.

Miksi teetättää logo ammattilaisella?

Logon toteutukseen ei kannata käyttää valmiselementtejä joita ei voi välttämättä käyttää haluamansalaisesti alkuperäisen teoksen tekijän tekijänoikeuksien vuoksi. Tällaisia mahdollisia tekijänoikeuksia rikkovia tilanteita voisi olla logon/kuvion painattaminen ja jälleenmyynti kolmansille osapuolille. Lisäksi täysin sama kuvio voi löytyä myös tuhansilta muilta yrityksiltä.

Pienimuotoisessa toiminnassa ja omassa käytössä tämä ei kuitenkaan yleensä aiheuta harmaita hiuksia, mutta muistathan silti tutustua käyttämiesi kuvien mahdollisiin tekijänoikeusrajoituksiin ja tutkia, ettei esimerkiksi kilpailijasi käytä samaa pohjaa.

Saatat myös tarvita logosi useassa eri tiedostomuodossa, esimerkiksi jos aiot painattaa logoa. Voi siis olla, että joudut joka tapauksessa maksamaan lähes saman hinnan tai enemmän ammattilaiselle myöhemmin pelkästä logon vektoroinnista. Vektorointi tarkoittaa kuvan muokkaamista sellaiseen muotoon jossa sen kokoa voidaan suurentaa ilman, että se menettää tarkkuuttaan. Kuulostaa helpolta ja nopealta, mutta voi viedä huonolaatuisen/pienen kuvan käsittelyssä tunteja ellei monimutkaisessa ja pieniä yksityiskohtia sisältävässä tapauksessa koko työpäivänkin.

Teen logot Adoben ammattiohjelmistolla, hyödyntäen lisenssiini kuuluvaa fonttikirjastoa ja luoden grafiikan eli kuvituksen itse. Tekstilogoissa muovaan fonttiin asetteluiden lisäksi persoonallisuutta ja ilmettä – sellaisenaan se ei lähde koskaan eteenpäin, ellei asiakas toivo. Logo ja ikoni toimitetaan jpg, png, pdf ja eps -muodoissa. Logo toimitetaan 1-3 toivotussa värissä – esimerkiksi niin, että logo toimii sekä tummaa että vaaleaa taustaa vasten.

Huomioithan, ettei hintaan kuulu brändivärisuunnittelu ja logon värikoodien erittely. Tämä on osa aiemmin mainittua yritysilme-palvelua.

Työstä luodaan kirjallinen sopimus.

Logosuunnittelu kuvituksella
300€ + alv

Logosuunnittelu
tekstillä

250€ + alv

Lisätilauksena
logon ikoni

+ 60€ + alv

Kuvassa kuvituskuva muokattavat pohjat -palveluun. Kuvassa näkyy esimerkkinä Canva-pohjia.


Muokattavat pohjat
Pyydä tarjous!

Helposti ja edullisesti itse muokattavat pohjat someen, mainoksiin, sisäiseen viestintään tai mitä ikinä keksitkään. Muokkausalustana voi toimia toiveistasi riippuen esimerkiksi Canva tai Adobe Express. Nämä alustat ovat käyttäjäystävällisiä ja niistä löytyy myös ilmaisversiot. Pohjat voidaan tehdä myös Adoben ammattiohjelmille.

Esimerkkihinta 1.
5-sivuinen esityspohja Canvaan tai Expressiin yrityksesi graafisen ohjeistuksen tai muun yleisilmeen mukaan 90€ + alv.

Esimerkkihinta 2.
3kpl muokattavia Flyerpohjia Adobe InDesigniin 225€ + alv
.

Esimerkkihinta 3.
6kpl muokattavia 1:1 somepohjia Canvaan tai Expressiin yrityksesi graafisen ohjeistuksen tai muun yleisilmeen mukaan 90€ + alv .

Lopullinen työn hinta määrittyy työn laajudesta ja sen suorittamisen aika-arviosta. Hintaa ja aika-arviota varten tarvitsen mahdollisimman tarkan tiedon siitä mitä toivotaan, onko olemassa graafinen ohjeisto jota noudatetaan ja millä muokkausalustalla haluat muokata pohjia. Työstä luodaan kirjallinen sopimus. Odotan innolla viestiäsi!

Kuvassa kuvitustyö copywrite eli kirjoitustyö-palveluun. Kuvassa näkyy esimerkkinä kannettava tietokone, jonka ruudulla näkyy paljon tekstiä.

Kirjoitustyö
Pyydä tarjous!

Viliseekö sanat silmissä, eikä oikein jaksa tai kerkeä kirjoittaa helppolukuista ja myyvää ammattijargonia? Eipä se mitään, olen täällä juuri sinua varten. Näppämistöstäni irtoaa tekoälyvapaata ja tarvittaessa älyvapaatakin kotisivujen tekstisisältöä, myyntitekstejä, referenssihaastatteluita, hakukoneystävällisiä blogiartikkeleita tai vaikkapa kolumneja.

Esimerkkihinta 1.
500-sanainen blogiartikkeli 400€ + alv, työ sisältää huolellisen taustatutkimuksen ja aiheeseen tutustumisen.

Esimerkkihinta 2.
Referenssihaastattelu – minä kysyn ja sinä tai joku muu vastaa. Koostan tästä mielenkiintoisen ja helppolukuisen artikkelin, jota voi hyödyntää esimerkiksi verkkosivuilla. 500€ + alv.

Kotisivujen tekstisisältö voi olla esimerkiksi juuri tällaista, mitä luet tällä hetkellä. Palveluiden tai tuotteiden kuvauksia, yrityksen historiaa tai henkilökuvauksia.

Referenssihaastattelut toimivat erinomaisen hyvin juurikin edellämainituissa henkilökuvauksissa. On helpompi kertoa itsestään ja osaamisestaan kun joku muu kysyy ja muotoilee vastauksen helppolukuiseksi. Referenssihaastatteluita voi hyödyntää toki myös esimerkiksi yksittäisissä artikkeleissa.

Hakukoneystävällinen blogiteksti sisältää yli 500 sanaa ja sen tarkoituksena on miellyttää sisällöllään ja sanavalinnoillaan hakukoneita. Tutustun huolellisesti aiheeseen ja teen tekstiä varten huolellisen taustatutkimuksen.

Kolumni irtoaa melkein aiheesta kuin aiheesta ja pohjana ajatustyölle toimii oma näkökulmani. Kolumni ei ole pitkä, mutta sen tarkoituksena on herättää huomiota ja lukijassaan tunteita.

En käytä teksteissäni tekoälyä.

Lopullinen työn hinta määrittyy työn laajudesta ja sen suorittamisen aika-arviosta. Hintaa ja aika-arviota varten tarvitsen mahdollisimman tarkan tiedon siitä mitä toivotaan ja onko erityisesti blogisisältöä varten vaadittava tieto kuinka helposti saatavilla (esim. aihetta sivuavat lähdeluettelot). Työstä luodaan kirjallinen sopimus. Odotan innolla viestiäsi!


Konsultointi on aina ilmaista ja kaikkiin palveluihin sisältyy koevedoskierrokset.

KÄYTÄNNÖT

Kurkkaa, löydätkö täältä vastauksen käytännön kysymyksiin.

Ymmärrän! Kun puhutaan luovasta työstä ja yksilöllisistä toiveista, on jokainen projekti uniikki ja siihen käytetty aika voi vaihdella tunnista useaan työpäivään. Luovan työn hinnoittelu ei siis ole yksiselitteistä eikä yksi tunti ole kaikissa töissä samanarvoinen haastavuutensa puolesta. Olen kuitenkin koonnut hinnastooni muutamat pakettihinnat ja lisännyt muihin esimerkkihinnat. Nämä eivät ole kiveen hakattuja, mutta luovat selkeämmät raamit helpottamaan molempia osapuolia.

Lue myös blogitekstini graafikon hinnoittelusta, niin hintaperusteet avautuvat toivon mukaan paremmin. Viralliseen suositukseen 112,50/h nähden 50-80e/h hintani on vielä kovin maltillinen. Rajattomien koevedosten myötä ennalta sovitun pakettihinnan tuntihinta voi myös laskea, mikäli koevedoskierroksia tulee 4 tai enemmän. Useimmiten asiakas kuitenkin haluaa hinnan ennakkoon, joten pitäydyn pakettihinnoissa todellisuudessa toteutuneen tuntitaksan sijaan. Pakettihinta perustuu omaan arviooni työskentelynopeudestani.

Mikäli hinta tuntuu kalliilta perusteluistani huolimatta, ymmärrän edelleen tunteesi.

Voit aina kysyä myös budjettisi mukaisen tarjouksen, niin mietitään mitä voisin tehdä siihen hintaan – siinä ei ole mitään hävittävää eikä varsinkaan hävettävää!

Kaikenlainen konsultointi on aina ilmaista, joten otathan rohkeasti yhteyttä jos sinulla on kysyttävää tai jotain sellaista projektia, mitä ei löytynyt palveluistani. 🙂

Hintoihin lisätään lakisääteinen arvonlisävero.

Ota yhteyttä osoitteeseen info@eanamedia.fi tai lomakkeen kautta. Laita tarjouspyyntöön tai tilaukseesi mahdollisimman tarkka kuvaus siitä mitä tarvitset. Esitän tämän perusteella tai lisäkysymysten jälkeen tarjouksen, ellei hinnastossani ollut selkeää hintaa haluamallesi tuotteelle. Hinnat hyväksyttyäsi pyydän yhteys- ja laskutustietosi ja teen tilauksesta kirjallisen sopimuksen, joka hyväksytään kirjallisesti sähköpostitse.

Sopimus on tavanomainen käytännön asia, joka turvaa molempien sopijaosapuolten oikeudet tarvittaessa.

Maksutapana toimii laskutus ja lasku lähetetään 14 päivän maksuajalla ensimmäisten koevedosten yhteydessä. Sinun ei siis tarvitse maksaa ”sikaa säkissä”. Luethan saamasi sopimusehdot kuitenkin huolellisesti!

Annan aika-arvion tarjouksen yhteydessä toiveet ja senhetkisen työtilanteeni huomioiden. Pyrin tehokkuuteen ja selkeään aikatauluun, vastaan viesteihin arkisin ilmoittamallani työskentelyajalla. Tarkkaa valmistumisaikaa on kuitenkaan mahdoton antaa ennakkoon, koska se riippuu myös koevedoskierrosten määrästä ja asiakkaan mahdollisuuksista sekä nopeudesta vastata niihin.

Minun arvolupaukseni on se, että olen vastuullinen ja luotettava tekijä. Tarkoittaen sitä, että suostun vain sellaisiin töihin, mistä koen yrityksen aidosti hyötyvän. Esimerkkinä, jos yritys pyytää jotain vanhentunutta mainosmallia mikä ei juurikaan enää tänä päivänä palvele – koen velvollisuudekseni suositella tilalle jotain mikä taas voisi toimia. Minulla on aito halu auttaa yritysasiakkaitani menestymään erottuvan ja kohderyhmälleen sopivan markkinoinnin välityksellä.

Ensisijaisesti etsin siis ratkaisuja ja toteutan visioita puhtaasta halusta auttaa ja rakkaudesta lajiin – sen kyljessä tulee sitten se myynti, millä ostan näkkileivän talouteen.

Koska pyrin itse kaikilla toimillani vastuullisuuteen, odotan samaa myös asiakkailtani. Karrikoidusti, en siis lähde tekemään esimerkiksi epäeettistä ja loukkaavaa sisältöä. Odotan myös asiallista kommunikointia sekä sopimukseemme sitoutumista. Minä en jätä vastaamatta viestiisi viikoiksi, joten ethän sinäkään. Toivon siis molemminpuolista kunnioitusta ja toisen ajan arvostamista.

Jotta voin olla jatkossakin mahdollisimman hyvä tekninen tekijä, seuraan aktiivisesti alati muuttuvia trendejä ja opettelen uutta sekä mahdollisimman ympäristöystävällistä toimintaa liittyen yritykseni mahdollisiin hankintoihin. Käytän ja suosittelen asiakkailleni tarvittaessa vain paikallisia ja vastuullisesti toimivia alihankkijoita.

Kyllä lähtökohtaisesti kuuluvat, kuitenkin maltillisessa määrin. Pyrin huolelliseen konsultointiin, jotta pääsisimme halutun tyylin jäljille ensimmäisistä koevedoksista lähtien. Toivon myös asiakkailtani selkeää visiota, jotta osaamme lähteä heti oikeaan suuntaan. Vaikka vapaat kädet olisivat taitavat, ajatusten lukuun ne eivät pysty. Kannattaakin tilata työ vasta sitten, kun tietää millaisen haluaa – erityisesti uuden yrityksen logosuunnittelun kohdalla kun taustatietona ei ole vielä minkäänlaista yrityksen ulkoasua.

Tätä voisi verrata puvun tilaamiseen räätäliltä – jos annat vapaat kädet, on lopputulos takuuvarmasti huolellinen ja siihen on käytetty maksetun palkan verran aikaa, mutta se ei välttämättä ole tyyliäsi.

Jos koevedoskierrosten määrä ylittyisi kolmella kerralla ja työ ei etenisi siinä vaiheessa lainkaan, on syytä pitää palaveri. Nopeat muutokset ja olemassaolevan muodon hiominen sen sijaan ovat ihan asiaankuuluvia vedoksia.

Kaikki työt ovat tähän saakka valmistuneet keskimäärin alle viikossa ja 1-4 koevedoskierroksella.

Ei saa. Koevedokset ovat sopijapuolten kesken jaettavia luottamuksellisia tietoja. Perheeltä ja ystäviltä saa tottakai kysyä mielipidettä, mutta esimerkiksi sosiaaliseen mediaan ja muille kolmansille osapuolille jakaminen on kielletty. Koevedokset ovat keskeneräisiä tuotteita myyjän ja tilaajan välillä, ja työn maksu otetaan vain yhdestä, eikä esimerkiksi kymmenestä eri versiosta. Koevedosten laatu ei myöskään ole loppuun asti käsitelty. Käyttö- ja tekijänoikeus siirtyy siis vain tilattuun, valmiiseen, hyväksyttyyn ja maksettuun tuotteeseen.

Tilauksesta luodaan erikseen sopimus molempien osapuolten turvaksi ja väärinkäytösten estämiseksi. Sopimus kattaa myös kohdan koevedoksista.

Lasku lähetetään kun sopimus työstä on tehty ja työn teko aloitetaan, eli ensimmäisten koevedosten yhteydessä. Laskulla on 14pv maksuaikaa, jonka aikana työ todennäköisesti myös valmistuu, ellei kyse ole isommasta projektista. Jos tilaus muuttuu tai peruuntuu, selvitään näistä muutoksista varmasti puhumalla ja sopimalla tilannekohtaisesti.

(Poikkeuksena Kattava -yhteistyöpaketti laskutetaan kahdessa osassa; eanamedia laskuttaa edellämainitun mukaisesti oman osuutensa aloitettuaan työn ja Injan laskuttaa oman osuutensa verkkosivujen valmistuttua, kuitenkin viimeistään 4vk sopimuksen teosta. Arvioitu paketin valmistumisaika on 2-4vk – mikäli työ kuitenkin viivästyy asiakkaasta johtuvista syistä, lähetetään loppulasku siitä huolimatta viimeistään 4vk kohdalla.)

Maksamatta jääneellä työllä ei ole minkäänlaista käyttöoikeutta. Omistus-, käyttö- ja muokkausoikeus säilyy tällöin tekijällä. Maksamattomat laskut menevät muistutuksen jälkeen perintään.

Lasku lähetetään OP Kevytyrittäjä laskutuspalvelun kautta – eanamedialla on kuitenkin y-tunnus ja palvelut ovat alv-vähennyskelpoisia (2024).

Luovutan lähtökohtaisesti vapaat käyttöoikeudet kaikkiin hyväksyttyihin ja maksettuihin tuotteisiin. Nämä sisältyvät hintoihini. Pidätän kuitenkin käyttö- ja muokkausoikeuden edellämainittuihin koevedoksiin, työstöversioon ja maksamatta jääneisiin tuotteisiin.

Tilauksesta luodaan erikseen yksilöllinen sopimus molempien osapuolien turvaksi ja väärinkäytösten estämiseksi.

Graafikon, eli luovan alan tekijän tekijänoikeutta voi verrata esimerkiksi kuvaamiseen ja kuvaajan tekijänoikeuteen. Vaikka kuvaajallekin ohjeistetaan tarkkaan, millainen kuva halutaan niin kuvaajalla eli kuvan toteuttajalla ja käsittelijällä on kuitenkin tekijänoikeus, eikä esimerkiksi raakavedoksia saa käyttää missään ja siksi niissä onkin yleensä ”koevedos”-vesileimat. Usein maksettuihin kuviin printataan myös kuvaajan oma vesileima ja annetaan ohjeistus, että kuvaaja täytyy mainita jos kuvaa käytetään julkisesti eikä kuvaa olisi suotuisaa muokata itsekseen. Vaikka siitä on maksettu ja vaikka kuvan idea oli ostajalla.

Itse olen entisenä yksityisyritysten omistamana graafikkona linjannut kokemani perusteella, että omassa yritystoiminnassani muodon muokkausoikeus ja työstöversio tulee säilymään lähtökohtaisesti aina minulla ellei muusta erikseen sovita ja makseta korvausta. Näin linjaa valtaosa luovan alan yksityisyrittäjä suojellakseen työtään ja välttyäkseen siltä, ettei se parin sadan tekele pyöri kohta miljoonabisneksen ilmeenä ja mainoksena ilman, että tekeleen tekijä saa siitä mitään korvausta. Jollekkin muulle siitä mahdollisesta muokkauksesta kuitenkin maksetaan, joten miksi ei alkuperäiselle tekijälle tai miksi ei tekisi kokonaan uutta jos perusteluna on, ettei tekijä tai työn jälki esimerkiksi miellytä. 

Tuotteen hinta koostuu siis osittain myös oikeuksien myymisestä ja rajaamisesta, siksi pienyrityksille ja suuryrityksille on usein eri hinnat, koska teoksen rahallinen hyöty ja näkyvyys on eri tasoa. Asia erikseen Canvan kaltaiset valmispohjat tai yleispätevät wordit joiden elementteihin kellään ei ole tietenkään oikeutta, eikä ne vaadi muutenkaan ”luovalla tasolla” niin paljoa eikä niitä voi yleisyytensä puolesta teoksiksi lukea.

Oikeudet on kuitenkin valmispohjien suunnittelijoillakin ja käyttöehdoissaan he määrittelevät, miten heidän ilmaiseksi tarjoamaa sisältöä saa käyttää ja miten ei. Kannattaa siis aina lukea kuvapankkien ja vastaavien ilmaissivustojenkin käyttöehdot, koska usein niissä saatetaan kieltää esimerkiksi kaupallinen käyttö. Moraalisestihan luvaton käyttö on tietenkin aina väärin teoksen luojaa / kuvan ottajaa ajatellen.

PItemmittä puheitta

Aletaanpa sitten suunnittelemaan
yrityksellesi sitä erottuvaa sisältöä.


VAI ARVELUTTAAKO?

Tässä vielä muutamia syitä, miksi valita minut.