Milloin tarvitset graafikon?
Ja kuka edes voi määritellä itsensä graafiseksi suunnittelijaksi? Niinpä. Olen lukenut viime aikoina runsaasti keskustelua Canvan ja muiden ilmaispalveluiden käytöstä ja siitä, kuka täällä saa kutsua itseään graafiseksi suunnittelijaksi ja millä meriiteillä. Useat kollegani ovat ottaneet tähän ymmärrettävästi kantaa ja itsekin tahdon sanoa sanasen.
Aivan ensimmäiseksi koen, että tässä ei ole nyt kyse siitä, että asetellaan tekijöitä ja heidän osaamistaan ikävällä tavalla vastakkain. Tässä keskustelussa ei tulisi nostaa jalustalle, eikä painaa alas.
Itse näkisin, että kyse on ymmärrettävästi viattomasta tietämättömyydestä ja siksi toisinaan harhaanjohtavasta markkinoinnista, mikä voi kostautua tekijälle itselleen sekä hänen asiakkailleen esimerkiksi tekijänoikeusrikkomuksena tai muina yllättävinä lisäkustannuksina.
Nostan tähän esimerkiksi Canvan, koska se on monelle tuttu ja ollut usein keskusteluissa mukana. Mielestäni Canva onkin loistava apuväline sosiaalisen median ja sisäisen viestinnän tuottamiseen, siinä ei ole mitään vikaa. Omiinkin palveluihini kuuluu muokattavien somepohjien luominen, mikäli asiakas tällaista toivoo.
Ymmärrettävästi kaikki asiakkaat (ja tekijät) eivät kuitenkaan välttämättä ymmärrä, mikä ero on Canvalla tehdyssä tuotteessa versus ammattiohjelmistolla tehdyssä tuotteessa. Milloin kannattaa kääntyä graafikon, siis ammattiohjelmistoja käyttävän puoleen? Koen, että sen esiintuominen on kaikista tärkeintä.
Ei se tekijöiden, vaan laatustandardien, ohjelmien sekä halutun lopputuloksen ja sen käyttöoikeuden vertailu.
En vähättele lainkaan itseoppineita, mutta koen kuitenkin tarpeelliseksi mainita tämän tekstin pohjalle, että olen media-assistentti, jonka pääaineet painottuivat graafisen tekniikkaan ja suunnitteluun – Adoben ammattiohjelmiston käyttö on opetettu minulle siis koulussa jo 14 vuotta sitten. Sen lisäksi opiskelin valinnaisesti valokuvaamista ja journalismia ja nämä kaikki taidot ovat olleet mukana ennen yrittäjyyttä työelämässä toimiessani yritysten omana graafikkona. Graafinen suunnittelu ja sisällöntuotanto on paljon muutakin, kuin ulospäin näkyvä tuote. Se on tekijänoikeutta, lakia ja käyttökohteesta riippuvaista laatustandardin varmistamista. Nämä ovat todella tärkeitä asioita, jotka opetetaan varmuudella koulussa, mutta joita voi olla haastava lähteä googlettamaan jos ei tiedä koko asian olemassaolosta. Jokaisen itseään ammattilaiseksi tituleeraavan (opiskelutaustaan katsomatta) pitäisi ymmärtää nämä asiat ja osata viestiä ne asiakkailleen selkeällä suomella.
Suosittelen, että laadukkaiden painotuotteiden ja logon tai muun vektorigrafiikan suunnittelu kannattaa jättää mieluummin ammattilaiselle, joka valmistaa sen ammattiohjelmistollaan. Miksi? Mitä väliä?
Yritän nyt muotoilla tämän itsekin selkeästi ja helppolukuisesti välttäen ammattitekstiä. Painovalmiiden tuotteiden valmistaminen ei ole niin yksinkertaista kuin Wordissa asettelu, vaan se vaatii esimerkiksi kuvien muokkaamista oikeanlaiseksi, jotta värit toistuvat valmiissa tuotteessa oikein. Jos olet teetättämässä tulosteita joihin käytät paljon resurssejasi, suosittelen lämpimästi ammattilaisen puoleen kääntymistä, sillä ilmaisohjelmalla (tai edes sen pro-versiolla) ei välttämättä päästä haluttuun lopputulokseen. Paino voi ottaa yhteyttä esimerkiksi siksi, että kuvien resoluutio ja väriprofiili ei riitä laadukkaaseen tulosteeseen ja leikkuuvaraa ei ole jätetty. Tekijän näkökulmasta myös typografian (tekstin) käsittely ja asettelu on huomattavasti monipuolisempaa ja laadukkaampaa Adoben ohjelmilla.
Kuvapankkikuvien tekijänoikeus tulee myös varmistaa AINA. Canvan kuvista on tullut maksuja, kun niitä on käytetty vastoin tekijänoikeutta. Kuvan käyttöoikeus on voitu rajata esimerkiksi markkinointikäytön ulkopuolelle. Jokainen kuvaaja on määritellyt tämän oikeuden itse, joten sen kanssa saakin olla tarkkana.
Logoa voi hahmotella Canvassa, mutta huomioitavaa on se, ettet tule välttämättä omistamaan valmiselementtien tekijänoikeutta, etkä saa rekisteröidä sitä tuotemerkkiisi. Lisäksi samat elementit voivat löytyä tuhansilta muilta yrityksistä. Kun tilaat logon graafiselta suunnittelijalta, joka valmistaa sen ammattiohjelmistollaan juuri toiveidesi mukaan, saat logon kaikissa tarvittavissa tiedostomuodoissa ilman epävarmuutta käyttöoikeuksista. Saatat joutua joka tapauksessa maksamaan logon vektoroinnista jollekulle jälkikäteen, jos meinaat painattaa logoa johonkin.
Minusta jokainen saa valita, kuinka tuottaa tai teettää sisältönsä, mutta ainakin nämä asiat kannattaa ottaa huomioon tekijän valintaa tehdessä tai harkitessaan, osaisiko tehdä tuotteen itse. Ymmärrän hirveän hyvin, että mistä sitä nyt voi tietää, jos ei tätä työkseen tee ja onko se niin justiinsa. No kun ei mistään ja painotuotteissa, kuvapankkikuvissa ja logoissa niitä ongelmia voi tulla vastaan, vaikka kaikki vaikuttaakin aluksi tosi hyvältä ja kätevältä.
Siksi tämä keskustelu onkin ollut hyvää ja avartavaa, siltä osin kun se on ollut kunnioittavaa ja informoivaa.
Korostan, itse en vastakkainasettele tekijöitä, korostan vaan vastuullista tekemistä sekä markkinointia ja aitoa asiakkaan tarpeiden huomioimista. Canva on mielestäni oikein nerokas keksintö tällaisena digitaalisena aikakautena, kunhan sitä ymmärtää käyttää ja hyödyntää oikein. Infograafitkin saa paljon mielenkiintoisemmaksi kuin tavallisella PowerPointilla. En näe mitään vikaa sen käytössä, kunhan se on vastuullista eikä kellekkään ei tule sanktiota ja lisäkustannuksia sen vuoksi.
Jos siis käytät Canvaa tai muuta ilmaisohjelmaa yritystoimintasi markkinoinnissa tai tuotteissa, tai eritoten jos myyt Canvan pohjia muille, niin suosittelen tutustumaan huolellisesti sisällön käyttöoikeuksiin erityisesti kaupallisessa käytössä; https://www.canva.com/help/using-canva-to-create-products-for-sale/
Mainittakoon vielä, että itse käytän töissäni Adobe Creative Cloudin ohjelmistoja ja omaan someeni käytän tekstipäivitysten osalta Adobe Expressin apua. Käytän myös graafisen suunnittelijan ammattinimikettä, koska olen opiskellut sellaiseksi ja se on kohdallani hyvin itsestäänselvää. En osaa enkä halua ottaa sen kummemmin kantaa muiden ammattinimikkeisiin, se olkoon jokaisen omantunnon ja olemassaolevan ammattitaidon lopputulema. Pitäisin kuitenkin jonkinlaisena meriittinä luovan taidon lisäksi alussa mainitsemaani vastuullisuutta sekä lakien ja laatustandardien tuntemusta.
Mikäli teen itse Canvalla asiakkaalle asiakkaan toiveesta esimerkiksi somepohjia tai sisäisen viestinnän pohjia ja käytän siinä valmiselementtejä itse suunnittelemani grafiikan sijaan, on hintanikin alhaisempi. Ihan puhtaasti ja loogisesti ajateltuna siksi, koska enhän minä sitä tekijänoikeutta omista ja elementtejä suunnittele, asettelen vain jonkun muun suunnittelemia elementtejä. En tiedä, potkaisenko sillä kenties itseäni nilkkaan, mutta ainakin omatuntoni on puhdas tällä olemassaolevalla tiedolla ja haluan pitää oman ammattilaisuuteni periaatteista tiukasti kiinni. Se on osa minun arvolupaustani. Jokainen tekijä tekee tottakai omalla tavallaan, haluamillaan ohjelmilla ja pitää huolta omista asiakkaistaan. Minä keskityn taatusti vain omaan tekemiseeni, mutta toivon kuitenkin, että tietoisuus näistä asioista paranisi hyvässä hengessä. Ei sen ainakaan pitäisi haitata ketään, päinvastoin – tuskin kukaan maksaa kovin mielellään yllätysmaksuja tai aiheuttaa asiakkailleen sellaisia.
Graafisin ja ystävällisin terveisin täältä väriprofiilien seasta,
Eve / eanamedia