Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran
Minulla on tapana tehdä näyttävä sisääntulo esimerkiksi kävelemällä lasioveen tai kompastumalla kynnysmattoon.
Sen jälkeen on vähän kiusallista kävellä 10 metriä taaksepäin ja ottaa uusiksi, kun henkiset arvet painaa kolahtanutta egoa. Voi olla haastavaa saada silminnäkijätkin unohtamaan sen ensimmäisen yrityksen. Vertaan tätä tosielämän esimerkkiä tänne someen, henkilöbrändäykseen ja erityisesti meidän yksinyrittäjien markkinointiin.
Julkaisin eanamedian ihmisten tietoon eilen 20.3.2024. Jos en olisi saanut yhtään reagointia tai kommenttia markkinoidessani yritystäni ja etsiessäni verkostoja, olisi minulla jäänyt päällimmäiseksi tunteeksi valtava epävarmuus ja pettymys, jonka olisin heijastanut seuraavaankin lähestymisyritykseeni. Miettisin, oliko kyse algoritmista vai minusta ja päätyisin jälkimmäiseen. Se on toki vain minun kipuiluni ja skenaarioni, koska elin parikymppisenä jokseenkin itsetunnotonta elämää ja häpesin hirveästi olemustani. Toivon toki, että muut eivät hätkähtäisi moisesta tuolla tapaa.
Kun perustin eanamediaa, kipuilin hieman edelleen sitä, että saanko minä olla minä? Jos kompastun kynnysmattoon, voidaanko minua silti pitää taitavana ja uskottavana työssäni? Onko minun pakko olla storyissani jakkupuvussa puhumassa kirjakielellä, vaikka oikeasti olen collareissa ja lenkkivaatteissa enimmän osan ajasta ja puhun välillä vahvaa murretta?
Minä olen minä – se miltä näytän tai miten lausun sanat, kertoo minusta jotain, mutta ei kerro lopulta mitään siitä, kuinka osaan luoda esimerkiksi vektorigrafiikkaa ja tekstiä.
Enemmän minusta kertoo nämä sanat ja tietenkin ne konkreettiset teot sanojen vahvistukseksi.
Huumori on itselleni niin tärkeä mauste, että höystän sillä kaikkea arjessani. Halusin kuitenkin kirjoittaa ensimmäisen julkisen esittelyni kohdeyleisölleni sopivasti ja näyttää myös aidot tunteeni. En copypastennut samaa rimpsua kaikkialle, vaan näin vaivaa muotoillakseni asian niin, että juuri sinä ja minä tavoittaisimme toisemme.
Kirjoitin esimerkiksi Naisyrittäjille kaikista syvimmät sieluni sopukat. Naiselta naiselle tuntematta kohdeyleisöäni ollenkaan, mutta tietäen, että meitä yhdistää sama voima ja halu tukea toisiamme.
Kirjoitin omaan Facebookiini paljon lyhyemmän ja hieman humoristisemman version, tuntien kohdeyleisöni jotenkin.
Laitoin yksityiseen Instagramiini videon, jossa puhuin Antti Holmamaisesti persnahan repimisestä ja kiroilin. Tunsin kohdeyleisöni ja muunlaista he eivät olisi osanneet odottaakkaan.
Laitoin julkiseen Threadsiini rajoitettuun merkkimäärään typistetyn kankean ilmoituksen. Ahdisti, koska siellä en tuntenut kohdeyleisöäni ollenkaan ja se myös kuulsi läpi. Minulla ei ole myöskään mitään odotuksia Threadsin suhteen liiketoiminnan kannalta, koska olen pitänyt ja tulen pitämään sen henkilökohtaisena tilinä.
Neljä erilaista tapaa esittäytyä ja kaikkialla olin kuitenkin minä. Avoimena, haavat auki, rohkeana, hauskana ja mitäänsanomattomana. Sain vuorokaudessa 160 enimmäkseen entuudestaan tuntematonta seuraajaa, ilman mitään markkinoinnissa täysin hyödytöntä follow to follow-meininkiä.
Seuraajilla ei ole minulle muutenkaan mitään väliä, jos seuraajiin ei ole mitään sidettä eikä heitä kiinnosta sitoutua. Minä hain yrittäjäverkostoa ja työstäni sekä persoonastani kiinnostuneita ihmisiä. Sain tämän verkoston alun, ensimmäiset asiakkaani ja olen liikuttuneen kiitollinen. Näillä seuraajilla on minulle siis todellakin väliä ja arvoa.
Tekstillä ja sanoilla on valtava, lähes ääretön voima.
Kun esittelet itseäsi ja yritystoimintaasi, tunnista kohderyhmäsi ja puhu heille. Kiedo siihen tunnetta ja aitoutta. Herätä luottamusta. Jos et ole itsevarma ja usko tekstiisi aivan täysillä, se näkyy heti läpi. Laske siis suojamuurisi ja ole rehellinen. Ole ihminen, äläkä yritä olla mitään, mitä ”pitäisi” olla, ole vain oma itsesi. Jos olet jotain muuta, ajat itsesi hyvin pian loppuun. Vaikka algoritmeja kannattaakin yrittää miellyttää mm. sopivilla julkaisuajankohdilla, kiinnostavuus ja inhimillisyys on tärkeämpää. Mitäänsanomaton teksti hyvällä näkyvyydellä on sama kun ei olisi tekstiä ollenkaan.
Kirjoittaminen ei ole kuitenkaan kaikille mikään itsestäänselvyys tai edes kiinnostuksen kohde, siksi minä tarjoankin kirjoituspalveluitani yrittäjille. Esimerkkinä referenssihaastattelut. Jos haluat muotoilla tarinasi ja referenssisi sinun näköisellä tavalla, mutta kuitenkin kohderyhmäsi kielellä, voit tiedustella lisää osoitteesta info@eanamedia.fi. Autan hirveän mielelläni. Lopullinen työn hinta määrittyy työn laajudesta ja sen suorittamisen aika-arviosta. Konsultointi on aina ilmaista ja suotavaa.
Ole sinä ja kerro asiasi selkeästi, mutta sinun tavallasi ja tunteillasi. Tämä käytännön esimerkkini toimikoon infograafittomana todisteena sen toimimisesta.
Inhimillisin terveisin,
Eve / eanamedia